zwembad en dan de belastingen
gaan verhogen, dan geven we
het met de ene hand uit en ne
men het met de andere. We
kunnen het beter uitgeven voor
doeleinden, welke rendabel zijn.
Dhr HERBERS. Na hoor en
wederhoor van dhr Hoender
vangers en het feit, dat we in
een dwangpositie worden ge
dreven om de belastingen te
verhogen, sta ik er ook niet
sympathiek tegenover. We wor
den in een bepaalde richting ge
dreven en de vrijheid van han
delen wordt voor de gemeenten
teveel aan banden gelegd. We
betalen straatbelasting en heb
ben de trottoirs aan de gemeen
te moeten afstaan. Voor rekla-
meborden e.d. moeten we bo
vendien nog precariorechten be
talen boven de grond die wij
eerst voor niets hebben afge
staan. Ik vraag mij af, waar is
het eind.
VOORZ. Het Rijk schrijft
voor, dat de gemeenten eerst zo
veel mogelijk uit de belastingen
moeten halen.
Dhr van de HOEF. Hoe is de
verhouding van deze belastin
gen ten opzichte van andere ge
meenten?
VOORZ. De straatbelasting is
gelijk aan die welke in andere
gemeenten zal worden geheven.
De rioolbelasting ligt hier - om
dat er weinig kosten op druk
ken - iets gunstiger. De heffing
reinigingsrechten is ongeveer
gelijk.
Dhr HERBERS. Wat zou het
gevolg zijn als de raad deze be
lastingen niet zou aannemen.
VOORZ. Dan ontstaat ergens
een lacune welke niet aange
vuld kan worden en die het ver
krijgen van instemming op nieu
we investeringen zeer moeilijk
zal maken.
Dhr HOENDERVANGERS.
Ik zou willen voorstellen de ver-
22