een memorie van toelichting ge
voegd; hiernaar wordt verwe
zen. Voor de goede orde worden
de ontwerp-besluiten onder
staand in het kort toegelicht.
STRAATBELASTING
Het meest voorkomende tarief
van de gebouwde eigendommen
bedroeg voorheen 6%, vermeer
derd met telkens 1% indien ver
lichting en/of trottoirs aanwe
zig waren; voor de ongebouwde
eigendommen bedroeg het alge
meen tarief 3%.
Volgens de ontwerpverordening
bedraagt het tarief voor de ge
bouwde eigendommen in het al
gemeen 9°/o, met dien verstande
dat dit percentage wordt ver
hoogd met telkens 1% indien de
betreffende wegen zijn voorzien
van verlichting of trottoirs; voor
de ongebouwde eigendommen
bedraagt het nieuwe tarief in
het algemeen 5%.
De werkelijke lasten terzake
van de straatbelasting bedroe
gen in 1959 f 150.508,02. Op ba
sis van het nieuwe tarief zou
hiertegenover een opbrengst
staan van plusm. f 35.000,a
f 40.000,—.
In de ontwerp-verordening zijn,
naast een wijziging der tarieven,
enkele administratieve wijzigin
gen aangebracht. Het werd te
vens verantwoord geacht het
onderscheid tussen verharde en
onverharde wegen niet langer
te handhaven.
RIOOLBELASTING
In de ontwerpverordening is het
tarief van 3°/o gewijzigd in
12,5%. Zou een bijdrage van
f 25,per aansluitbaar perceel
geheven worden, dan zou de op
brengst naar schatting f 40.225,-
bedragen.
De opbrengst mag echter niet
meer dan 85% van f 27.476.75
19