een memorie van toelichting ge voegd; hiernaar wordt verwe zen. Voor de goede orde worden de ontwerp-besluiten onder staand in het kort toegelicht. STRAATBELASTING Het meest voorkomende tarief van de gebouwde eigendommen bedroeg voorheen 6%, vermeer derd met telkens 1% indien ver lichting en/of trottoirs aanwe zig waren; voor de ongebouwde eigendommen bedroeg het alge meen tarief 3%. Volgens de ontwerpverordening bedraagt het tarief voor de ge bouwde eigendommen in het al gemeen 9°/o, met dien verstande dat dit percentage wordt ver hoogd met telkens 1% indien de betreffende wegen zijn voorzien van verlichting of trottoirs; voor de ongebouwde eigendommen bedraagt het nieuwe tarief in het algemeen 5%. De werkelijke lasten terzake van de straatbelasting bedroe gen in 1959 f 150.508,02. Op ba sis van het nieuwe tarief zou hiertegenover een opbrengst staan van plusm. f 35.000,a f 40.000,—. In de ontwerp-verordening zijn, naast een wijziging der tarieven, enkele administratieve wijzigin gen aangebracht. Het werd te vens verantwoord geacht het onderscheid tussen verharde en onverharde wegen niet langer te handhaven. RIOOLBELASTING In de ontwerpverordening is het tarief van 3°/o gewijzigd in 12,5%. Zou een bijdrage van f 25,per aansluitbaar perceel geheven worden, dan zou de op brengst naar schatting f 40.225,- bedragen. De opbrengst mag echter niet meer dan 85% van f 27.476.75 19

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1960 | | pagina 347