blik werpt op deze maatschap pelijke groep die gevormd wordt door deze dragers van het on- dernemersrisico dan blijkt dat in de voorbije 10 jaren de zelf standige winkeliers, ambachts lieden en de ondernemers in de kleine industrie en horecabe drijven, die met bescheiden ka pitaalkracht, een enorm aantal werkuren, veelal met medewer king van moeder de vrouw en gezinsleden op eigen verant woordelijkheid met succes aan het maatschappelijk productie proces hebben deelgenomen. Rijk en Gemeente kunnen de sociale en economische beteke nis van de middenstand niet meer ontkennen en exacte ge gevens maken duidelijk dat V5 gedeelte van de Nederlandse be volking afhankelijk is van de resultaten der middenstandson dernemingen. Desalniettemin is hun „kat-uit-de-boomkijkerij" - hun super egoistische instelling en hun politiek onvermogen mede oorzaak, dat de wettelijke maatregelen die genomen wor den en de middenstandpolitiek die de overheid voert, oorzaak is van veel ontevredenheid, om dat de wetsartikelen te veel ruimte laten aan uitzonderings bepalingen. Indien de middenstand politiek sterker zou staan zou de kinder bijslagwet ook voor de midden stand van kracht zijn. Als ik, Meneer de Voorzitter, nog verder inga op deze mid- denstandspolitiek dan zien we deze middag in deze Raad weer een uitvloeisel van datgene wat ik daareven aanhaalde. De Al gemene regels van de winkel sluitingswet zijn rekbaar en wij hebben het in onze macht deze winkelsluitingswet des zondags niet van toepassing te doen zijn. En nu vraag ik mij af of de Raad hier goed aan doet. Vooropge- 21

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1960 | | pagina 194