blik werpt op deze maatschap
pelijke groep die gevormd wordt
door deze dragers van het on-
dernemersrisico dan blijkt dat
in de voorbije 10 jaren de zelf
standige winkeliers, ambachts
lieden en de ondernemers in de
kleine industrie en horecabe
drijven, die met bescheiden ka
pitaalkracht, een enorm aantal
werkuren, veelal met medewer
king van moeder de vrouw en
gezinsleden op eigen verant
woordelijkheid met succes aan
het maatschappelijk productie
proces hebben deelgenomen.
Rijk en Gemeente kunnen de
sociale en economische beteke
nis van de middenstand niet
meer ontkennen en exacte ge
gevens maken duidelijk dat V5
gedeelte van de Nederlandse be
volking afhankelijk is van de
resultaten der middenstandson
dernemingen. Desalniettemin is
hun „kat-uit-de-boomkijkerij" -
hun super egoistische instelling
en hun politiek onvermogen
mede oorzaak, dat de wettelijke
maatregelen die genomen wor
den en de middenstandpolitiek
die de overheid voert, oorzaak
is van veel ontevredenheid, om
dat de wetsartikelen te veel
ruimte laten aan uitzonderings
bepalingen.
Indien de middenstand politiek
sterker zou staan zou de kinder
bijslagwet ook voor de midden
stand van kracht zijn.
Als ik, Meneer de Voorzitter,
nog verder inga op deze mid-
denstandspolitiek dan zien we
deze middag in deze Raad weer
een uitvloeisel van datgene wat
ik daareven aanhaalde. De Al
gemene regels van de winkel
sluitingswet zijn rekbaar en wij
hebben het in onze macht deze
winkelsluitingswet des zondags
niet van toepassing te doen zijn.
En nu vraag ik mij af of de Raad
hier goed aan doet. Vooropge-
21