toch tot een algemene winkel
sluiting zullen komen. Boven
dien wil ik stellen, dat we ons
goed moeten realiseren wat we
doen. Een vroeger verkregen
ontheffing gaan we intrekken,
zodat we later weer niet ont
heffing van de verplichte slui
ting kunnen vragen.
Dhr HOENDERVANGERS.
Als we nagaan, dat we waar
schijnlijk over een paar jaar de
vijfdaagse werkweek krijgen,
dan ben ik in principe voor zon
dagssluiting. Toch is de regeling
ingrijpend voor specifieke ijs-
en snoepwinkeltjes. Ik had lie
ver een regeling gezien, waarbij
de winkels bij toerbeurt open
blijven.
VOORZ. Dit is niet mogelijk.
Wanneer we uitzonderingen
maken, dan zullen meerdere
ontheffing vragen, zodat we dan
feitelijk niet meer van een zon
dagssluiting kunnen spreken.
Dhr HERBERS. Aanvankelijk
was ik van plan om geen com
mentaar te geven en uitsluitend
mijn houding weer te geven. Ik
ben echter van verschillende
kanten benaderd en ik heb ge
meend nu min of meer uitvoerig
op de middenstandsproblema-
tiek i.v.m. de sluiting te moeten
ingaan.
Het behandelen van dit agen
dapunt is weer een typisch
voorbeeld hoezeer bepaalde in
zichten in middenstandskringen
lijnrecht verschillen. Ondanks
dat is de middenstand in Neder
land een machtige groepering
en het is alleen hun schromelijk
tekort aan binding die oorzaak
is dat vaak hun directe belan
gen op de achtergrond worden
gedrongen. De Regering defini
eert de middenstand als de
maatschappelijke groepering
der zelfstandige risicodragende
ondernemers in het midden- en
kleinbedrijf. Als deze Raad een
20