toch tot een algemene winkel sluiting zullen komen. Boven dien wil ik stellen, dat we ons goed moeten realiseren wat we doen. Een vroeger verkregen ontheffing gaan we intrekken, zodat we later weer niet ont heffing van de verplichte slui ting kunnen vragen. Dhr HOENDERVANGERS. Als we nagaan, dat we waar schijnlijk over een paar jaar de vijfdaagse werkweek krijgen, dan ben ik in principe voor zon dagssluiting. Toch is de regeling ingrijpend voor specifieke ijs- en snoepwinkeltjes. Ik had lie ver een regeling gezien, waarbij de winkels bij toerbeurt open blijven. VOORZ. Dit is niet mogelijk. Wanneer we uitzonderingen maken, dan zullen meerdere ontheffing vragen, zodat we dan feitelijk niet meer van een zon dagssluiting kunnen spreken. Dhr HERBERS. Aanvankelijk was ik van plan om geen com mentaar te geven en uitsluitend mijn houding weer te geven. Ik ben echter van verschillende kanten benaderd en ik heb ge meend nu min of meer uitvoerig op de middenstandsproblema- tiek i.v.m. de sluiting te moeten ingaan. Het behandelen van dit agen dapunt is weer een typisch voorbeeld hoezeer bepaalde in zichten in middenstandskringen lijnrecht verschillen. Ondanks dat is de middenstand in Neder land een machtige groepering en het is alleen hun schromelijk tekort aan binding die oorzaak is dat vaak hun directe belan gen op de achtergrond worden gedrongen. De Regering defini eert de middenstand als de maatschappelijke groepering der zelfstandige risicodragende ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Als deze Raad een 20

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1960 | | pagina 193