«sa
gemeentewege om evenals reeds
in meerdere randgemeenten
heeft plaats gevonden, over te
gaan tot mede-aanschaffing van
een hydraulische laad- en los
kraan. Deze kraan, gemonteerd
tussen cabine en laadbak, be
staat uit een verticale zwenkko-
lom, waarin de hydraulische
hefinstallatie is ingebouwd en
waaromheen de kraanuithouder
zwenkbaar is aangebracht. De
zwenkkolom wordt aan de rech
ter chassisbalk bevestigd en
voor het bereiken van een grote
stabiliteit wordt een hydrauli
sche steun naar de grond ge
pompt, waardoor het chassis en
de veren volkomen worden ont
last. De kraanarm is hydrau
lisch in- en uitschuifbaar en be
staat uit een vierdelige arm,
waarbij de armlengte in totaal
4,10 bedraagt. Aan deze arm
komt een grijperbak met een
laadvermogen van ongeveer 250
liter.
Het is niet mogelijk met deze
grijper onberoerde grond te gra
ven, zoals een dragline doet. Bij
het ruimen van bermen, zal de
grond eerst losgeploegd moeten
worden en op hopen gezet waar
na de grijper, die voorzien is van
tanden, het materiaal in de laad
bak brengt. Bij dit mechanische
laden zijn slechts 2 man werk
zaam, n.l. de chauffeur voor de
bediening van de kraan en de
bijrijder voor het bijzetten met
de schop.
Zonder dit in een aantal man
uren als besparing in cijfers tot
uitdrukking te brengen, is te be
grijpen, dat door dit mechanisch
laden en lossen van vuil, grint,
zand, puin en bestratingsmate
riaal, alsmede het laden en los
sen van zware voorwerpen, m.
n. rioolbuizen, damplanken,
gootkolken e.d. door een kraan-
haak, er een aanmerkelijke ver
schuiving van mankracht kan
39