Vliet geen gebruik meer maken
maar gebruik maken van de
vaarweg Mark: Markvlietka-
naal-Bovenpand Vliet. Het be-
nedenpand met het Heense Sas
dient dan alleen nog de afwate
ring en de scheepvaart op
Steenbergen, hetgeen betekent,
dat de toch al te lage schutgel-
d'en zullen dalen tot omstreeks
25% van de huidige omvang.
De bestaande discrepantie tus
sen de scheepvaartrechten en de
kosten t.b.v. de scheepvaart
wordt daardoor verveelvoudigd,
waardoor het voor het Heem
raadschap nagenoeg geheel on
mogelijk wordt de Vliet als
scheepvaartweg in goede condi
tie te houden. Indien Steenber
gen alsdan prijs stelt op behoud
van een redelijke vaarweg zul
len speciale maatregelen - mo
gelijk ook van gemeentewege -
noodzakelijk zijn om dat te be
reiken.
Wij achten het blijvend bezit
van een redelijke vaarweg, met
doorvaartmogelijkheid tot
600 ton van groot belang en zou
den daarom een diepgaand on
derzoek naar verbeteringsmo
gelijkheden en naar de voor on
ze gemeente meest gewenste si
tuatie via de totstandkoming
van het Mark - Vlietkanaal en
het Zeeuwse Meer willen doen
instellen, dit als vervolg op een
reeds door ons opgedragen ont-
werp-verbeteringsplan voor de
haven.
Voor de aan een dergelijk on
derzoek verbonden kosten ver
zoeken wij U ons een crediet
van f 5000.toe te staan.
Dhr JACOBS. Een schip met
een last van 600 ton vaart 2.20
m. diep. Men kan echter niet
dieper varen dan 1.95 m., zodat
500 ton nog teveel is. We kun
nen de haven wel uitdiepen,
maar als de dorpel niet zakt,
dan kunnen we nog niets be-
57