Vliet geen gebruik meer maken maar gebruik maken van de vaarweg Mark: Markvlietka- naal-Bovenpand Vliet. Het be- nedenpand met het Heense Sas dient dan alleen nog de afwate ring en de scheepvaart op Steenbergen, hetgeen betekent, dat de toch al te lage schutgel- d'en zullen dalen tot omstreeks 25% van de huidige omvang. De bestaande discrepantie tus sen de scheepvaartrechten en de kosten t.b.v. de scheepvaart wordt daardoor verveelvoudigd, waardoor het voor het Heem raadschap nagenoeg geheel on mogelijk wordt de Vliet als scheepvaartweg in goede condi tie te houden. Indien Steenber gen alsdan prijs stelt op behoud van een redelijke vaarweg zul len speciale maatregelen - mo gelijk ook van gemeentewege - noodzakelijk zijn om dat te be reiken. Wij achten het blijvend bezit van een redelijke vaarweg, met doorvaartmogelijkheid tot 600 ton van groot belang en zou den daarom een diepgaand on derzoek naar verbeteringsmo gelijkheden en naar de voor on ze gemeente meest gewenste si tuatie via de totstandkoming van het Mark - Vlietkanaal en het Zeeuwse Meer willen doen instellen, dit als vervolg op een reeds door ons opgedragen ont- werp-verbeteringsplan voor de haven. Voor de aan een dergelijk on derzoek verbonden kosten ver zoeken wij U ons een crediet van f 5000.toe te staan. Dhr JACOBS. Een schip met een last van 600 ton vaart 2.20 m. diep. Men kan echter niet dieper varen dan 1.95 m., zodat 500 ton nog teveel is. We kun nen de haven wel uitdiepen, maar als de dorpel niet zakt, dan kunnen we nog niets be- 57

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1959 | | pagina 236