het Heemraadschap te dragen
gedeelte. In ieder geval heeft
men ons verzekerd, dat op de
rivier een ongestoorde door
vaart van schepen van 5 a 600
ton mogelijk is. Op Roosendaal
varen zandschepen van deze
grootte regelmatig. Het rivier
gedeelte tussen Benedensas en
Steenbergse haven is bovendien
het best bevaarbaar. De toe
stand van de haven zelf is min
der goed.
Teneinde derhalve tot een op
lossing te geraken, dient deze
gezocht te worden in de vaar
geul buiten de sluizen, welke in
beheer en onderhoud is bij Rijks
waterstaat. Momenteel zijn in
het Volkerak verschillende con
cessiezuigers werkzaam en het
zou zeer waarschijnlijk een aan
zienlijke verbetering van de be
staande situatie betekenen, in
dien deze zuigers regelmatig
door de Directie Benedenrivie
ren van Rijkswaterstaat gederi-
geerd werden naar de bewuste
Zeehondenplaat om de hinder
lijke opstakels in de geul en de
zandplaten, vanwaar de verzan
ding voornamelijk geschiedt,
weg te zuigen. Als op die ma
nier jaarlijks een 50.000 m3 kon
worden verwijderd zou naar al
le waarschijnlijkheid een veel
betere situatie ontstaan.
Een van de wegen die bewan
deld zal moeten worden is dus
bij Rijkswaterstaat trachten te
verkrijgen, dat ook voor het
Heense Sas - zoals voor Dintel-
sas al meermalen is gebeurd -
regelmatig zandzuigers worden
gelegd om de vaargeul te stabi
liseren. Daarnaast zal echter een
studie en een prognose moeten
worden gemaakt van de situatie
welke zal ontstaan na de tot
standkoming van het Mark-
Vlietkanaal. De op Roosendaal
gerichte scheepvaart zal dan
van het benedenpand van de