het Heemraadschap te dragen gedeelte. In ieder geval heeft men ons verzekerd, dat op de rivier een ongestoorde door vaart van schepen van 5 a 600 ton mogelijk is. Op Roosendaal varen zandschepen van deze grootte regelmatig. Het rivier gedeelte tussen Benedensas en Steenbergse haven is bovendien het best bevaarbaar. De toe stand van de haven zelf is min der goed. Teneinde derhalve tot een op lossing te geraken, dient deze gezocht te worden in de vaar geul buiten de sluizen, welke in beheer en onderhoud is bij Rijks waterstaat. Momenteel zijn in het Volkerak verschillende con cessiezuigers werkzaam en het zou zeer waarschijnlijk een aan zienlijke verbetering van de be staande situatie betekenen, in dien deze zuigers regelmatig door de Directie Benedenrivie ren van Rijkswaterstaat gederi- geerd werden naar de bewuste Zeehondenplaat om de hinder lijke opstakels in de geul en de zandplaten, vanwaar de verzan ding voornamelijk geschiedt, weg te zuigen. Als op die ma nier jaarlijks een 50.000 m3 kon worden verwijderd zou naar al le waarschijnlijkheid een veel betere situatie ontstaan. Een van de wegen die bewan deld zal moeten worden is dus bij Rijkswaterstaat trachten te verkrijgen, dat ook voor het Heense Sas - zoals voor Dintel- sas al meermalen is gebeurd - regelmatig zandzuigers worden gelegd om de vaargeul te stabi liseren. Daarnaast zal echter een studie en een prognose moeten worden gemaakt van de situatie welke zal ontstaan na de tot standkoming van het Mark- Vlietkanaal. De op Roosendaal gerichte scheepvaart zal dan van het benedenpand van de

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1959 | | pagina 235