26C VERZOEK een crediet be
schikbaar te stellen voor
een in te stellen onderzoek
naar het blijvend bezit van
een redelijke vaargeul.
VOORZ. In de vorige raads
vergadering zijn pessimistisch
gestemde bewoordingen gespro
ken over de plaats, welke onze
gemeente is toebedacht in het
nieuwe West-Brabant. De vrees
is toen geuit, dat alle industri
alisatieplannen, voor zover tot
nu toe gepubliceerd, aan onze
gemeente zullen voorbijgaan.
Omdat alle belangrijke centra
voor toekomstige industrieële
ontwikkeling zijn gepland aan
vaarwater (Kreekrak, Oranje
stad. Zevenbergen - Moerdijk)
is met name de situatie rondom
dë Roosendaalsche en Steen-
bergsche Vliet verontrustend
genoemd. De aanleg van een
nieuw Mark-Vlietkanaal zal de
scheepvaart naar Roosendaal
geen gebruik meer doen maken
van het benedenpand van de
Vliet, maar van dat van de
Mark. De Vliet als scheepvaart
weg dient dus alleen nog de be
langen van Steenbergen. Het
heeft daarom ook ons gefrap
peerd, dat bij de opsomming der
verbeteringswerken aan water
wegen in Noord-Brabant, een
verbetering van de Vliet nim
mer wordt en is genoemd, ter
wijl toch - ook op de Westbra-
bantdag - moet worden toege
geven, dat de sluisaccomodatie
beter is dan die van Mark en
Roode Vaart. En dat terwijl een
verbetering van de Vliet voor de
scheepvaart meer dan nodig is.
Het knelpunt in het gehele
Vlietregime zit in de doorvaart
door de Zeehondenplaat. Vóór
1950 moest men bijna tot Sint
Philipsland omvaren om het
Heense Sas te bereiken. Toen
de geul van Sint Philipsland
naar het Heense Sas verzan-
54