Ged. Staten in de „Salarisveror-
deninig 1948" werd opgenomen
achten wij onbillijk. Immers de
ambtenaar ter secretarie, die als
eerste ambtenaar van de burger
lijke stand optreedt, draagt dezelf
de verantwoordelijkheid als wan
neer de secretaris dit doet. Ook
voor hem bestaat de kans beboet
te worden, wanneer een of andere
ongerechtigheid in de registers is
geslopen, terwijl bet geven van
enige tegemoetkoming is uitgeslo
ten. Als gevolg van deze bepaling
zal' in de practijk geen enkele amb
tenaar ter secretarie bereid zijn
de bedoelde functie te aanvaarden,
zodat de 'keuze beperkt blijft tot
een zeer enge kring t.w. de Bur
gemeester, de Wethouders en de
Gemeente Secretaris. Voor het ge
hele overige personeel gelden wet
telijke of vorenbedoelde practi-
sche bezwaren.
Wij stellen U daarom voor de
thans geldende salarisverhoging in
die zin te wijzigen, dat voor een
ambtenaar ter secretarie, die even
tueel tot ambtenaar van de burger
lijke stand wordt benoemd slechts
50 o/o van de 'aan 'die functie
verbonden wedde wordt gekort. In
dien deze wijziging door Gedepu
teerde Statiën wordt aanvaard is
althans de mogelijkheid geopend
om de ontstane vacature aan te
vullen uit een ruimere kring dan
hierboven is aangegeven.
dhr. KOENRAADT. Is die amb
tenaar al benoemd voor de aanvul
ling van de vacature.
VOORZ. Neen. Er zijn echter
reeds ambtenaren van de burger
lijke stand. Het bepaalde in arti
kel 11 der salarisverordiehing be
perkt evenwél de keuze en houdt
een onbillijkheid in voor de secre
tarie-ambtenaren.
dhr. SWAGEMAKERS, In het
voorstel staat dat de secretarie
ambtenaar niet bereid zal' zijn die
functie te aanvaarden. De ambte
naar vain de burgerlijke 'stand zal
toch niet kunnen weigeren.
VOORZ. De vergoeding die de
6