40# De normale wettelijke verant- ***- -^*^f^^^*^<!^'%!,o,or(Iingsp,]!icht van de wethouder bestaat uit het verschaffen van inlichtingen, waarbij de raad de wens kan uitspreken dadelijk of in de toekomst anders te handelen dan is geschied. Blijkt ©en wet houder op den duur diet te vol doen, dan zijn er de PERIO DIEKE verkiezingen om een ein de aan zijn zittingsperiode te maken. Het prestige van de overheid wordt in deze gemeente in ern stige mate geschaad, indien voort durend PERSOONLIJKE belan gen ©en rol spélen bij het ne men van beslissingen die in het ALGEMEEN belang genomen moe ten worden. Behalve de verantwoording die de raadslieden tegenover hun kie zers hébben is er( nog een hogere verantwoordingsplicht tegenover God aan Wie U onder ede ge zworen heeft de belangen der ge meente met al uw vermogen te zullen voorstaan en bevorderen en tot Wie bij ide aanvang van iedere zitting vraagt het gemeente belang OPRECHT te willen be vorderen. Ik moge dan ook met klem ver zoeken Uw besluit bezien in het licht van deze woorden te willen nemen- Krachtens de Grondwet staat de Raad taan het hoofd van de gemeente. Dit geeft niet alleen rechten maar ook pliéhten o.a. de PLICHT om artlkél 87a niet te gébruiken voor ©en doél waarvoor het artlkél niet gemaakt is. Dat de Kroon hier ook zo overdenkt, moge blijken uit het feit, dat alle raadsbesluiten in iedere gemeente tot ontslag van een wethouder op niet-politieke gronden van rege ringswege geschorst zijn. Ten slotte moge ik U nog wij zen op de ernstige gevolgen van een dergelijk besluit voor de ge meente, omdat de geregelde gang van zaken daardoor verstoord zal 18

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1951 | | pagina 108