f| ipP |f»7 5 'dt
middeld ongeveer f8 per leerling kost.
r+dASs .-. ^-v. ik geloof dat liet derhalve billijk is, in
dien wij voor het bijzonder onderwijs,
gemeenten tot basis nemen die ongeveer
dit bedrag aangeven. We moeten boven
t dien niet vergeten dat hier al meerdere
jaren op de kosten van het bijzonder on
derwijs beknibbeld wordt, zoodat er dus
voor de bijzondere scholen zeker een
tekort aan leer- en hulpmiddelen valt in
te halen.
dhr. van LOON. De wet geeft voor
de vaststelling der vergoeding een basis
aan. Maar een basis die meer tot het ge
zond verstand spreekt is zooals dhr. Del-
hez opmerkt de vraag wat werkelijk noo-
dig is om behoorlijk onderwijs te kun
nen geven. De maatstaf volgens de wet
is afhankelijk van wat anderen uitgeven.
Geven die teveel of te weinig uit dan wor
den hun fouten in andere gemeente nage
volgd. Daarom moeten we nagaan wat
de schoolbesturen noodig hebben. Blijkt
dat ze over een bepaald jaar met een te
kort gewerkt hebben, dan moet daarmee
rekening worden gehouden.
dhr. MOORS. Ik heb pas nog gege
vens ontvangen waaruit blijkt dat het voor
de schoolbesturen niet te doen is, om
voor zoo'n bedrag goed ónderwijs te dóen
geven. Het is zooals de heer Delhez zegt
op den duur moet zich dat wreken. De
noodzakelijke kosten van het onderwijs
kunnen door deze vergoeding niet worden
bestreden. Ik hoop daarom dat de leden
van het College alsnog hun inzichten zul
len wijzigen en een bedrag toekennen
waarmee praktisch de uitgaven bestre
den kunnen worden.
dhr. van LOON. Zoo'n bedrag zouden
we juist moeten weten. U heeft gegevens
en kunt dus het beste oordeelen.
dhr. MOORS. Van een enkele school
zou ik dat durven zeggen. Mij is gezegd
dat men van een bedrag van f6 per leer
ling kan rondkomen.
dhr. HLRBERS. Ik kan me wel eenigs
zins vereenigen met den heer van Loon,
dat we iets moeten weten. Maar ik zou
dan toch willen dat de schoolbesturen zelf
tevoren een schriftelijk verzoek aan den
Raad doen, waarin zij hun zaak uiteen
zetten. Wij staan dan ook veel sterker. We
moeten wel de zuinigheid betrachten, maar
20
iuj.uuv.iu uugeïvu ïu JJCI KUSl