1 3. HEI ras
de zaak besproken werd was men niet
precies eenstemmig over de vraag of de
rioleering te zwaar belast is of niet. Men
is toen tot de overtuiging gekomen dat de
belasting voor de rioleering niet te laag
was, en ik geloof dat we nu de zaak
©enigszins gaan verwarren.
Wanneer later mocht blijken dat de
opbrengst van de straatbelasting niet vol
doende is, dan zouden we de rioleering
nog eens kunnen bezien. Ik zou daarom
den Raad willen voorstellen het ontwerp
aan te nemen, zooals het thans wordt
aangeboden, en later eventueel de riolee
ring nog eens te bezien.
VOORZ. Daartoe bestond steeds de ge
tegenheid, de financieele commissie kan
steeds met een wijzigingsvoorstel komen.
Doch U wil wellicht liever reeds nu een
principe-besluit van den Raad, en dit
kan ik U niet aanraden. Het einde dei-
discussies zal dan niet te overzien zijn.
dhr. van N1EUWENHUIJZEN. Ik wi!
ook de verordening aannemen zooals ze
thans wordt voorgesteld doch in de toe
komst de rioleering nog eens bezien.
dhr. van den BERGH. Zijn er veel aan
sluitingen op de rioleering.
VOORZ. Nog lang niet allen zijn aan
gesloten. De meer conservatieven blijven
nog bij den ouden toestand.
dhr. RU IJ EEN. Punt 2 van art. 4, „wan
neer de weg alleen verlichting heeft." Hoe
wordt dat bedoeld Er zijn wegen, waar
wel een electrisch net is aangelegd, docii
waar men geen straatverlichting heeft.
VOORZ. In 't laatste geval worden de
eigendommen ook niet belast.
dhr. SWAGEMAKERS. Ik kan me met
het voorste! van dhr. van Nieuwenhuijzen
niet vereenigen. Het staat voor mij vast,
dat men in Kruisland wel zooveel geld zal
weten te vinden, dat men er komt. Het
is niet billijk dat men achteraf gaat zeg
gen Wat het meeste geld gekost
heeft, zullen we aanvullend belasten".
Daardoor geeft men ook de zwakheid
van zijn standpunt te kennen.
Bracht men de rioleering op 4 pet.,
dit zou niet meer dan billijk zijn geweest
dan had men rente en aflossing vrij, en
zoo was aanvankelijk ook het principe van
den Raad, maar de heereri zijn terugge
krabbeld. Dat is niet juist. Ook mijnheer
8