1 3. MRT.
nen we toch nog op de eerste plaats de
zuinigneid te betrachten.
dhr. MOORS. De kosten zijn gemaakt,
doordat de rekening der gemeente ver
achterop komt.
dhr. van LOON. Er is een tijd geweest
dat Nederland op onderwijsgebied zeer
royaal was. Wij hebben voor onderwijs
doeleinden steeds veel dieper in de beurs
getast dan in het buitenland het geval is.
Ik was voor eenige dagen in Boedapest,
om mijn pleegkind te bezoeken. Dit volgt
daar een middelbare school, onderwijs dat
ongeveer gelijk te stellen is met de 4e
klas van een Nederlandsche H.B.S. Doch
dat kind neeft geen enkel boek in handen
gehad, en wel omdat de ouders te arm zijn
om boeken te koopen, en de gemeente ze
niet bescnikbaar stelt.
Ten slotte heeft ze toch nog een examen
gedaan, en met gunstig resultaat.
Zoo is net in buitenland, maar wan
neer ik mijn eigen schooljeugd naga, toen
waren de leermiddelen van dien aard dat
de kosten per leerling zeker niet meer
dan f 1 per jaar bedroegen.
De oorlog en de na-oorlog heeft op
dit alles zijn stempel gedrukt, maar als
het noodig is dan kan op onderwijsgebied
nog heel wat bezuinigd worden.
Thans is het echter de vraag: Doet zich
het geval voor dat de schoolbesturen in
moeilijkheden zitten Zoo ja, dan ben
ik wel bereid om aan de vaststelling van
een hooger bedrag mede te werken.
dhr. MOORS. De schoolbesturen heb
ben zien gebaseerd op de cijfers die des
tijds werden vastgesteld. Nu deze zoover
verlaagd zijn, zitten ze in moeilijkheden.
dnr. van den BEROH. Was vorig jaar
het bedrag hooger
VOORZ. Een weinig hooger L.O. be
droeg f 5.94 en U.L.O. f 13.04 per leerling
dhr. KOSTERMANS. We behoeven niet
zoo terug te blikken op vroeger zooals de
heer van Loon doet. Wanneer men nagaat
de kosten die wij nu moeten maken voor
het vervoer van leerplichtige kinderen,
vroeger is daaraan nooit gedacht.
VOORZ. Dat vervoer is nu niet aan
de orde. j i
dhr. KOSTERMANS. Ik wil maar zeg
gen dat de tijden s terk veranderd zijn. De
kinderen moeten op de school hebben,
wat voor een degelijk onderwijs noodig is.
15