FEP. A A IT1 tan de totstandkoming dezer verordening zoo ■weinig mogelijk gedaan heb. Het is- dikwijls moeilij/k voor den Voor zitter. Als 'ik hier een voorstel doe, zegt mijnheer Herbers dat ik den Raad mijn meening tracht op te dringen en als ik geen voorstel doe is het ook weer niet gloed. Als de Raad het verzoek om vrijstel ling inwilligt verleent hij een privilegie op belastingiglehied, en ik geloof niet dat dit besluit voor uitvoering vatbaar is. Aan den lieer Swagemakcrs heb ik al dikwijls gevraagd 0111 als hij de veror dening niet juist acht - een voorstel tol wijziging in te dienen, maar daar wacht ik nog steeds op. Oolc ik vind verschillende bepalingen van de verordening minder juis't, maar daaraan i,s tegemoet te komen door een wijziging'. We moeten daarbij echter den legaten weg bewandelen. Men kan tegen deze verordening wel steeds oppositie voe ren, maar dat is niet de juiste weg. De weg 0111 tot verbetering te geraken moeten we bewandelen aan de hand van de wet. dhr. SWAGEMAKERS. Ik mag wel aan nemen dat de inwoners van Kruisland deze zaak in de krant hebben gevolgd, aan de hand van dc besprekingen. En dun zullen ze gezien hebben dat Kruisland vrij js volgens de besprekingen, maar niet vol gems dc stemming. ■Volgens het initiatief voorstel was Kruis laaid vrij. Toen echter is men begonnen aan de onderdeelen en toen kon men het niet eens worden over het bedirag dal Kruisland zou moeten opbrengen voor de verlichting. Terwijl bet percentage hier voor voor Steenbergen 1 pet. bedroeg werd het voor Kruisland 3 pet. Een aantal inwoners van Krui sla nld heeft zich toen tol Ged). Staten gewend, die een wenk gaven dat de zaak niet in orde was. Daarna heeft men geprobeerd de provinciale wegen er onder te brengen. De finandieele Commissie vertelde den Raad dat Ged. Staten zulks voorgeschre ven hadden, maar dat was iniet waar. Toen ik dat mededeelde heeft de Raad besloten de provinciale wegen uil de ver ordening te schrappen. Doch later komt er een verordening tot stand en staan de provinciale wegen er weer in. Dat was niet juist en ik beschouw zoo iets nielt als fair. Alijnheer van Eoon zei. dat de straatbe lasting billijk was, omdat de eigendom men die van wegen enz. waarvoor de Ge maemte kosten moet maken iets bijdragen, doch nu betaalt Kruisland ook mee. Ik heb het echter nog eens nagegaan 44

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1934 | | pagina 45