FEP.
A A
IT1
tan de totstandkoming dezer verordening
zoo ■weinig mogelijk gedaan heb.
Het is- dikwijls moeilij/k voor den Voor
zitter. Als 'ik hier een voorstel doe, zegt
mijnheer Herbers dat ik den Raad mijn
meening tracht op te dringen en als ik
geen voorstel doe is het ook weer niet
gloed. Als de Raad het verzoek om vrijstel
ling inwilligt verleent hij een privilegie
op belastingiglehied, en ik geloof niet dat
dit besluit voor uitvoering vatbaar is.
Aan den lieer Swagemakcrs heb ik al
dikwijls gevraagd 0111 als hij de veror
dening niet juist acht - een voorstel tol
wijziging in te dienen, maar daar wacht ik
nog steeds op.
Oolc ik vind verschillende bepalingen
van de verordening minder juis't, maar
daaraan i,s tegemoet te komen door een
wijziging'. We moeten daarbij echter den
legaten weg bewandelen. Men kan tegen
deze verordening wel steeds oppositie voe
ren, maar dat is niet de juiste weg. De
weg 0111 tot verbetering te geraken moeten
we bewandelen aan de hand van de wet.
dhr. SWAGEMAKERS. Ik mag wel aan
nemen dat de inwoners van Kruisland
deze zaak in de krant hebben gevolgd,
aan de hand van dc besprekingen. En dun
zullen ze gezien hebben dat Kruisland vrij
js volgens de besprekingen, maar niet vol
gems dc stemming.
■Volgens het initiatief voorstel was Kruis
laaid vrij. Toen echter is men begonnen
aan de onderdeelen en toen kon men het
niet eens worden over het bedirag dal
Kruisland zou moeten opbrengen voor de
verlichting. Terwijl bet percentage hier
voor voor Steenbergen 1 pet. bedroeg
werd het voor Kruisland 3 pet.
Een aantal inwoners van Krui sla nld
heeft zich toen tol Ged). Staten gewend,
die een wenk gaven dat de zaak niet in
orde was. Daarna heeft men geprobeerd
de provinciale wegen er onder te brengen.
De finandieele Commissie vertelde den
Raad dat Ged. Staten zulks voorgeschre
ven hadden, maar dat was iniet waar.
Toen ik dat mededeelde heeft de Raad
besloten de provinciale wegen uil de ver
ordening te schrappen. Doch later komt
er een verordening tot stand en staan de
provinciale wegen er weer in. Dat was
niet juist en ik beschouw zoo iets nielt
als fair.
Alijnheer van Eoon zei. dat de straatbe
lasting billijk was, omdat de eigendom
men die van wegen enz. waarvoor de Ge
maemte kosten moet maken iets bijdragen,
doch nu betaalt Kruisland ook mee.
Ik heb het echter nog eens nagegaan
44