89
2 APR 1332
breekt mendie menjschen, die tiet initia-:
tief van de auto-onderneming ter handi
namen, ook weer af. Die ondernemers^
die er alles1 op gezet hebben om 'het ver
voer sifipt en goed uit te voeren, moeten
diaru ter wille van de tram weer maar op
doeken. dit is! niet rechtvaardig!.
Wanneer die raad zon beslui ten toch
subsidie te verlpenen,, begaan wij1 een ge
vaarlijk pad, want het isi niet denkbeel
dig d at ook andere en veel nuttiger be(-
drij'ven, met recht aan zul'len kloppen om
subsidie blij de gemeente voor hun kwij
nend bedrijf.
Op verschillende raadsvergaderingen is
■er door meerdere leden steeds voor ge
waarschuwd, om toch voorzichtig te zijn
met het verleunen van subsidie voor par
ticuliere bedrijven. En hier zou men er
nu toe overgaan, om een bedrag van
een kleine f 2000 uit te geven aan twee
vrije bedrijven. Ik kan er mijn medewcr
king niet aan verleenpn.
Ten slotte nog diit, als ik mjijT niet'
vergis, heeft de gemeente Hoeven én Prin
cenhage het voorbeeld al reeds gegeven,
daar d eze aanvrage door de raad is1
verworpen. Ik heb gezegd.
dhr. OVEjRHEIJDEJsf. Ik kan me gje-
deeltelijk met dhr. van Ilooydonk vereeni
gen. Ik zou, verder het oordeel der finan-
cieele Commissie kunnen onderschrijven,
waar zij zegt dat de trajn een onmisbaar
vervoermiddel voor deze geinlepnte is,
wanneer de geineenlenaren blijik zonden
geven d at zij ook inderdaad prijis stelden
op het behoud van de tram en van hare
diensten een rujm gebruik maakten. Maar
het reizigersvervoer, uitgenomen dan een
of twee dagen per wpek blijft zeer mli#-
niem, ondanks de onmiskenbare lage ta
rieven, en Hip meerdere vertrekgélegéiv
heden. De aufobusdiensten blijven nog
steeds de grootste cononrenten van de;
tram, en het pleit mijns inziens niet voor
de bedrijfsleiding der Z.N.S.M. dat zij nu
pas, na een lijdensweg van bijna 10 jaair.
gaat inzien dat zij deze concurrenten met
hetzelfde wapen, de autobus moet be
strijden..
Misschien dat de mcnschcn de tram'
pas zullen missen als ze voor goed van de
baan verdwenen is, iets wat in het dage
lijksche leven wel meer voorkomt.
Ook wat hel goederenvervoer aangaat
is mijn bescheiden mleening, dal men in
deze aan de, tram! een grooter aandeed
toekent, dan werkelijkheid is liet ram
melt hier de. heele wetek door van vrachjj
auto's die hier hun vrachtep afzetten,
of hun vrachtje komen ophalen.