89 2 APR 1332 breekt mendie menjschen, die tiet initia-: tief van de auto-onderneming ter handi namen, ook weer af. Die ondernemers^ die er alles1 op gezet hebben om 'het ver voer sifipt en goed uit te voeren, moeten diaru ter wille van de tram weer maar op doeken. dit is! niet rechtvaardig!. Wanneer die raad zon beslui ten toch subsidie te verlpenen,, begaan wij1 een ge vaarlijk pad, want het isi niet denkbeel dig d at ook andere en veel nuttiger be(- drij'ven, met recht aan zul'len kloppen om subsidie blij de gemeente voor hun kwij nend bedrijf. Op verschillende raadsvergaderingen is ■er door meerdere leden steeds voor ge waarschuwd, om toch voorzichtig te zijn met het verleunen van subsidie voor par ticuliere bedrijven. En hier zou men er nu toe overgaan, om een bedrag van een kleine f 2000 uit te geven aan twee vrije bedrijven. Ik kan er mijn medewcr king niet aan verleenpn. Ten slotte nog diit, als ik mjijT niet' vergis, heeft de gemeente Hoeven én Prin cenhage het voorbeeld al reeds gegeven, daar d eze aanvrage door de raad is1 verworpen. Ik heb gezegd. dhr. OVEjRHEIJDEJsf. Ik kan me gje- deeltelijk met dhr. van Ilooydonk vereeni gen. Ik zou, verder het oordeel der finan- cieele Commissie kunnen onderschrijven, waar zij zegt dat de trajn een onmisbaar vervoermiddel voor deze geinlepnte is, wanneer de geineenlenaren blijik zonden geven d at zij ook inderdaad prijis stelden op het behoud van de tram en van hare diensten een rujm gebruik maakten. Maar het reizigersvervoer, uitgenomen dan een of twee dagen per wpek blijft zeer mli#- niem, ondanks de onmiskenbare lage ta rieven, en Hip meerdere vertrekgélegéiv heden. De aufobusdiensten blijven nog steeds de grootste cononrenten van de; tram, en het pleit mijns inziens niet voor de bedrijfsleiding der Z.N.S.M. dat zij nu pas, na een lijdensweg van bijna 10 jaair. gaat inzien dat zij deze concurrenten met hetzelfde wapen, de autobus moet be strijden.. Misschien dat de mcnschcn de tram' pas zullen missen als ze voor goed van de baan verdwenen is, iets wat in het dage lijksche leven wel meer voorkomt. Ook wat hel goederenvervoer aangaat is mijn bescheiden mleening, dal men in deze aan de, tram! een grooter aandeed toekent, dan werkelijkheid is liet ram melt hier de. heele wetek door van vrachjj auto's die hier hun vrachtep afzetten, of hun vrachtje komen ophalen.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1932 | | pagina 90