13 0
15
en. daarom kunnen 'wo de (rnm nog niet
missen.
Ik zou op de subsidie tegen zijn, omdat
we moeten bezuinigen, maar in Jiet be
lang van de industrie ben ik er voor.
dhr. SW,AGEM AKERS. Kan de finan-
cieele Commissie ook zeggen, welke be
weegredenen haar hebben geleid om voor
de Z.N.S.M. f 0,10 en voor de R.T.M f 0,05
per inwoner voor te stellen
dhr. van BERGEN. Het spijt me dat
een zinsnede abusievelijk uit het rap-/
port is weggevallen, anders zou U die
vraag niet hebben behoeven te stollen.
Aan Imt rapport moet nog worden toe
gevoegd 1H' Commissie was het una
niem eens, dat de R. T. M. niet van
zoo'n groot belang voor Steenbergen is
ais de Z. N'. S:. en wil daarom! aan
eerstgenoemde Maatschappij een siub- -
sidie toekomen van f 0,05 per inwoner
Tijdens de onderhandelingen is de Maat
schappij ook heel wat gemakkelijker ge
worden voor het vervoer der schoolkinde
ren en verder meende de Commissie in
het belang der industrie een subsidie van,
5 cent per inwoner te moeten adviseeren.
VOORZ. Het gebeurt niet dikwijls dat
ik niet meega, mtet het advies van een
Commissie, maar ditmaal meen ik daar
voor voldoende redenen te hebben. Ik
heb in de vorige vergadering hooren op
merken dat de R. T. M, bij onderhande
lingen met de gemeente soepeler zou zijn
geworden, doch ik heb daarvan nog wei
nig gemerkt. Als de R. T. M. haar aan
bod voor het vervoer van schoolkin
deren verlaagt, dan doet ze dat alleen,
omdat ze er zelf voordeel inziet, maat
niet om de gemeente ter wille te zijn.
Wp hebben voor de werkverschaffing
te maken gehad mjct de R. T. M,. zoowei
als met de Z. NlS. De laatste was 'voor,
de ondergraving harer lijnen bijzonder
gemakkelijk, miaar m|et de R. IM,
was dat anders gesteld. Die heeft ons
vanaf den eersten dag der werkverschaf
fing tot heden 15 per dag laten betalen
voor het plaatsen van een man op het
kruispunt van de lijn der kipkarren met
de tramlijn, terwijl de Maatschappij aan
die man zelf maar f3 per dag uitbetaalt.
Dit feit alleen reteds zou een voldoende
motief zijn, om de sujbsidie te weigeren,
want als de R. T. M,., Lvoor de gemeente'
niets gevoelt, behoeven wij dat voor haar
ook niet te doen.
\V,e moeten niet zeggen, als de tram
weg is, dan weten we met het goederen
vervoer geen raad neen als de trafm
verdwijnt, komt er zeker wel wat anders.