129
staan voor deze maar ik
ben er absoluut weer tegen, en stel voor
'P? s/s om Seea subsidie te geven, want als
/y ^"^C^^-men eens een vergelijking maakt jmtet het
bedrag dat daaraan uitgegeven wordt,
dan zou men daarvan 10 kostwinners drie
maanden lang f 12 per week kunnen la
ten verdienen, en dan is volgens mijn
meening in dezen tijd he,t geld toch heel
wat nuttiger besteed.
Ik stel daarom voor om iniet op he/t
verzoek in te gaan.
dhr. OVERIIEIJDEN. Is er bij de onder
handelingen miet deze Maatschappij ook
getracht verbetering te, krijgen, in den,
dienst van het personenvervoer Zooals
deze thans geregeld is, lijkt me totaal on
voldoende, en het geeft zoo 't idee dat
men meer op heeft met ihet goederenvér-,
voer dan met personenvervoer.
Als ik me niet vergis Joopen er op
den heelen dag slechts 4 of 5 per
sonentreinen, en dan nog met zulke ter
gend lange tusschenpoozcn dat men er
akelig van zou worden, b.v. 's morgens
vertrekt er een om Ihalf elf en Me daarop
volgende gaat dan pas tegen 5 uur nar
raiddag. Geen wonder dat met zoo'n
dienstregeling het personenvervoer mi
niem is, en ook blijft.
W,at nu het bedrag der te verleenen
subsidie aangaat, dat lijkt me érg hoog.
In een naburige gemeente werd ook
subsidie voor deze tram aangevraagd, en
toen werd door de Voorzitter van dèn
Raad de mededeeling gedaan, dat jliet de
Maatschappij niet zoozeer om liet bedrag
der subsidie ging, dan wel om het be
ginsel daarvan. Er werd toen f 25 toege
kend. Misschien is de "Maatschappij ook
met onze beginselverklaring content en als
we daar dan nog een cent per inwoner
aan toevoegen dan meen ik dat de Rolt-,
terdamsche Tramweg Maatslehappij ook
over ons tevreden mag zijn. i
dhr. HERBERS. Tot mijn leedwezen
kan ik niet het gevoelen van de vorige
sprekers deelen. Andere gemeenten kun
nen wellicht zeggen „Die tram heeft
voor ons geen waarde, ze mag gerust op
doeken". Voor Steenbergen is dit anders.
Wij hebben industrie, en de vorige cam
pagne heeft de tram nog' 27000000 Kg. bic
ten vervoerd. Dus als dc tram moet op
doeken, dan loopen we misschien jde
kans dat de industrie ook weggaat. En
dat zou voor onze plaats een ramp zijn.
De tram zal er op den duur toch aajn-|
gaan. Maar op het oogenblik Is het
vrachtauto-vervoer nog niet voldoende ont
wikke ld, voor dit groot-vrachtenvlervoer