- 4 -
Bestuurlijk
De te benoemen burgemeester heeft bij voor
keur bestuurlijke ervaring bij een lagere
overheid.
Het wordt als vanzelfsprekend beschouwd dat
zijn opstelling naar de gemeenteraad en het
ambtelijk apparaat zich kenmerkt door een
taktvol optreden en een grote democratische
instelling, hetwelk tot uitdrukking gebracht
dient te worden in zijn omgang met de
begrippen openheid, openbaarheid en inspraak.
Daarnaast dient hij te beschikken over een
zakelijk inzicht, terwijl hij ook in staat
moet zijn om praktisch te werken.
Hij dient een doortastende bijdrage te
leveren aan de verwezenlijking van de door
de gemeenteraad en het college van burge
meester en wethouders uitgezette beleids
lijnen.
Als voorzitter van de raad en van het
college van burgemeester en wethouders dient
hij stimulerend en motiverend op te treden.
Het is van belang dat hij inspirerend en
samenbindend kan optreden naar het totaal en
naar onderdelen van het bestuursapparaat.
Verwacht wordt voorts dat hij oog heeft voor
de sociale problemen bij een aantal bevol
kingsgroepen en dat hij bereid is mensen te
helpen bij het zoeken naar geëigende
oplossingen.
Het zal U niet verwonderen dat wij van de
nieuwe burgemeester verwachten dat hij de
kleinschaligheid van de gemeente volledig
kan onderschrijven en kan voorstaan, terwijl
hij al zijn kwaliteiten op een overtuigende
wijze dient aan te wenden voor het behoud
van een zelfstandig Standdaarbuiten
Bovengemeentelijk
Voor een gemeente van ruim 2800 inwoners is
de intergemeentelijke samenwerking van groot
belang. Daarom dient de nieuwe burgemeester
een positieve instelling te hebben ten
aanzien van de intergemeentelijke samen
werking. Verwacht wordt dat hij regionaal en
provinciaal een actieve inhoud kan geven aan
zijn positie als lokaal bestuurder.
In het belang van de gemeente dient hij in
staat te zijn goede en doelmatige contacten
te onderhouden met buurgemeenten, met het
streekgewestmet andere gemeenschappelijke
bestuursorganen, met de provincie en met
organen van de centrale overheid.
- 5