Het dekkingsplan geeft een aantal factoren aan om deze 50.000,00 op
te vangenn1
1. de natuurlijke gr-oei van de bevolking zal ^5 door het zgn. koppen-
geld een aanmerkelijk hogere" uitkering uit he.. g meentefonds meebreng
en;
2. de groei van de woningvoorraad, zodat deze woningen ook weer betrokken
worden in de heffing van rioolrechten en onroerendgoedbelastingen;
3. de normale accressen in de belastingen, de hertaxatie van de on
roerendgoedbelastingen
Tariefsverlaging is niet uitgesloten. Gedeputeerde Staten zullen geen
schoksgewijze verhoging eisen, doch trend-matig;
4. de exploitatievergoeding van de sportzaal van 10,-00 per uur gefa
seerd op te voeren;
5. Onszelf beperkingen op te leggen. We moeten met andere investeringen
wachten, maar wat zijn er nu nog voor wensen.
De riolering in Standdaarbuiten is niet zonder subsidie haalbaar en voor
het plan VeerstraatHavenstraat staat er een afzonderlijke uitkering
tegenover. De Markt zou best nog wat kunnen wachten.
Spreker vervolgt; "We moeten met beleid werken. We moeten niet royaal v
gebruik gaan maken van de verhoging van de belastingen. Gedeputeerde
Staten willen enkele jaren respijt geven. We moeten het nu doen, want
als U wilt wachten tot 1980-1981 kunt U het wel vergeten.
De dienst voor 1978 ontwikkelt zich ook erg gunstig, daar zullen we wel
wat aan over houden. De reserves krijgen een goede bestemming.
Er gaat binnen nu en een aantal jaren wat gebeuren. Het is voor onze
mensen erg belangrijk dat wij het nu doen.
Het is geen sprong in het duister, wij dachten dat nu de tijd daar was,
om ja te zeggen".
De heer Bogaarts is blij met dit antwoord. Hij zegt even in het kort
te willen ingaan op het schrijven van het schoolbestuur integratie
kleuter-basisonderwij s
Spreker vraagt of het juist is dat de investering die we nu willen
hier los van staat.
De voorzitter antwoordt dat deze brief nergens op slaat. De scholen
kunnen gerust 1.000,00 per leerling krijgen, als wij ze van het rijk
ook krijgen.
Het schoolbestuur is bang dat het niets meer krijgen kan, omdat er een
sportzaal komt, maar met alle respect voor het schoolbestuur, de zaken
waar het schoolbestuur over praat, staan helemaal los van sportzaal en
gemeentehuis
Minister Andriessen kan ook wel in het schoolbestuur gaan zitten, want
die weet er ook niet teveel van, hij bewijst dat met een artikel uit
B.N.G.
De voorzitter leest uit genoemd blad een artikel voor waaruit blijkt da1
bij de kamer-debatten over de gemeentefinanciën het volgende gezegd is;
De Kamer was vrij algemeen bezorgd dat daardoor de onderwijstekorten
zullen toenemen.
Andriessen wees op de grote overcapaciteit in schoollokalen die gaan
ontstaan en die gemiddeld naar 50% kan lopen. Op elke twee onderwijzers
zullen binnen enkele jaren drie lokalen beschikbaar zijn! Een groot
scheepse verspilling, oordeelde Andriessen.
Ombuigen is hier bepaald noodzakelijk.
Hij vervolgt met het citaat van een ander artikel uit dit blad over
onderwij stekorten
"De regering is niet van zins op korte termijn iets te doen aan de onder
wijstekorten. Dit is gebleken bij de behandeling van de gemeentefonds
begroting in de Tweede Kamer. In antwoord op vragen heeft de staats
secretaris van binnenlandse zaken gesteld, dat een niet onbelangrijk
-gedeelte-