Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel tenslotte aangenomen, waarbij de heer Bogaarts als zijn mening te kennen geeft dat Sint Ni- colaas wat hem betreft macj rijden. De voorzitter zegt het te betreuren dat de votering van het onderhavig krediet in een dergelijk daglicht wordt gesteld. Aanvullend krediet ontsluiting kom Standdaarbuiten in verband met aan leg gedeelte provinciale weg Fijnaart - Zundert 2CB wijziging gemeen tebegroting 1975). De heer lïlulders zegt dat hij het onderhavig voorstel ten zeerste toe juicht, vooral omdat hiermee, naast de realisering van een nieuwe ont sluiting op het aan te leggen tracé van de provinciale weg, bereikt zal worden dat het zware verkeer buiten de dorpskern om wordt geleid; de meerkosten van dit project zegt spreker ter bereiking van dit doel gaarne op de koop toe te nemen. Ook de heer Bogaarts toont zich verheugd over de projectering van aansluitwegen vanaf de fïlolendijk op de nieuwe provinciale weg; de wegen in de dorpskern zullen duor de voorgestelde oplossing minder intensief worden gebruikt, zegt hij, hetgeen bovendien een stuk minder onderhoud aan deze wegen zal vergen. Dat dit alles de rust in de kom van Standdaarbuiten ten goede zal komen behoeft volgens spreker geen nader betoog. Vervolgens pleit de heer Bogaarts voor het herstellen van de korte oeververbinding over de (Ylark op de plaats uf in do nabij heid van de voormalige ophaalbrug. De voorzitter antwoordt dat deze kwestie zéér waarschijnlijk op de agenda van de november - vergadering van Provinciale Staten van Noord - Brabant zal worden geplaatst, en zegt verder het beter te achten deze kwestie in de rondvraag aan de orde te stellen omdat zij niet di rect op het onderhavig agendapunt betrekking heeft. De voorzitter wijst er voorts met nadruk op dat deze zaak een provinciale aangelegen heid is. Het gaat nu, aldus spreker, om de aftakking van de lïlolendijk naar de nieuwe provinciale weg, de vervanging van de vier eerder ge plande aansluitingen op deze weg door slechts één aansluiting en het belangrijkste effect hiervan op de doorstroming van het verkeer, name lijk het weren van nagenoeg al het zware verkeer uit de bebouwde kom. De heer van Tilburg geeft in verband mot de aanleg van voornoemde provinciale weg als zijn mening te kennen het errp te houden dat de nieuwe brug over de lïlark aan de gemeente is opgedrongen als onderdeel van deze weg. De heer Bogaarts is de mening toegedaan dat zowel de provinciale weg als de brug zijn opgedrongen aan de gemeente. De voorzitter en de heer de UJit brengen hier tegon in dat de ligging van het tracé van de provinciale weg juist zódanig is gekozen, dat de kern van Standdaarbuiten eindelijk van het massale doorgaande verkeer wordt verlost. De heer van de Nobelen sluit zich bij deze visie aan; ook naar zijn mening is voor de beste oplossing gekozen en hij spreekt gerede twij fels uit over de vraag of de mening van de meerderheid van de Gemeen teraad als zodanig overeenkomt met die van de heer Bogaarts. De opmerking van de heer lïlulders, dat een herstel van de voormalige brug over de lïlark betekent dat de kern van Standdaarbuiten wederom met zeer veel doorgaand zwaar verkeer zal werden geconfronteerd, wordt door de heer Bogaarts bestreden; immers niét een herstel van de voor malige ophaalbrug staat hem voor ogen, doch een verbinding voer fiet sers en bromfietsers. De voorzitter resumeert vervolgens de financiële afwikkeling van de onderhavige plannen: de aftakking van de lïlolendijk met de aansluiting hiervan met de te verlengen Timberwolfstraat wordt uitgevoerd door en

Raadsnotulen

Standdaarbuiten: 1937-1996 | 1975 | | pagina 48