De heer Kromdijk vindt de rioolhelasting erg hoog. De voorzitter merkt op dat daarbij een onrechtvaardigheid, wegens het ledigen van putten, is weggenomen. De heer Sitters informeert naar het open maken van de riolering bij verstopping. De voorzitter zegt dat dit geen belasting is en de gemeente met ontstopping niets van doen heeft; het is zuiver de zaak van de bewoners; elke gebruiker moet dat bijhou den. Mensen die goed schoonhouden hebben geen last. De voorzit ter geeft toe, dat hier en daar o.a. Oude-Kerkstraat en Timber- wolfstraat de riolering enige mankementen vertoont, tengevolge van een verkeerde taktiek bij de aanleg. De heer Sitters is van mening, dat de gemeente heus niet zo bang behoeft te zijn; andere gemeenten heffen f. 19»— voor riool recht- en belasting. De voorzitter zegt dat het bittere noodzaak is en ziet ervan komen dat de begroting 1 969 niet wordt goedgekeurd. Hij vraagt om dan andere wegen te wijzen om de inkomsten op te voeren; het college ziet ze niet. Willen wij ons eigen gezicht bewaren, dan zullen wij de toets van de kritiek redelijk moeten kunnen door staan. Hoe onaangenaam het dan ook is, moet hij toch adviseren de belastingen op te vijzelen. De heer Bogaarts stelt dat de onbenutte belasting-capaciteit 16.000,=is; het voorstel van burgemeester en wethouders omvat f. 8.000,Dit is een voorstel voor een heel jaar. De voorzitter is het hier niet mede eens en zegt dat de onbenut te belastingcapaciteit voor een heel jaar f. 16.500,is. Als de belastingen volgens het voorstel worden opgevoerd, betekent dat een betalingsopvoering van f. 8.000,over een half jaar. Dit kan niet met terug werkende kracht worden opgevoerd, van daar de datum 1 juli. De heer Eogaarts meent dat de invoering- in fasen- niet klopt. De voorzitter merkt op dat we nog niet aan het ministerieel minimum zitten, wel wat de straatbelasting betreft. Bij de rei nigingsrechten is er enige vrijheid omdat de ministeriële richt lijnen spreken van 2 maal ledigen, wat we niet doen. Voor de rioolbelasting en rechten zitten we niet aan het gemiddelde, dus hier gelden al lagere bedragen. Daarvoor is een gevarieerd tarief opgezet b.v. het rioolrecht met verfijning door klassen bij te maken. Hierin zit dan de fasering. De heer van der Horst ziet de reinigingsrechten met f. 5,ver hoogd en op f. 20,gebracht en merkt op dat gezinnen met nu 2 emmers er met 1 plastiek zak niet komen; bij gebruik van 2 zakken komt dit duurder uit. De voorzitter merkt op dat het bedrag van f. 2,voor een 2e emmer onder het oude tarief belachelijk laag is in verhouding tot de eerste emmer (f. 15, Men betaalt nu bij het nieuwe tarief f. 5,per jaar meer bij 1 emmer. Bij gebruik van 2 of meer emmers, zal men zakken bij moeten kopen a f.0,20 per stuk, een fractie boven de koopprijs (f. 0,11); men mag dan zoveel meegeven als nodig is. Van de emmers moeten we af. De heer van der Horst is van mening dat in deze zakken niet zo veel gaat en zegt dat in diverse gemeenten de reinigingsrechten maar f. 1,per maand bedragen. De voorzitter zegt dat in een zak evenveel gaat als in een emmer en dat in bedoelde gemeenten het reinigingsr echt van f. 1,— tegelijk geïnd wordt met licht en gas. Hij wijst verder op de kosten -verhogende factoren als het niet bezitten van een eigen stortplaats, wat een lang ere rit, meer en grotere slijtage en meer tijdverlies betekent.

Raadsnotulen

Standdaarbuiten: 1937-1996 | 1969 | | pagina 17