4 (4 9 - Ten laste van de hiergenoemde eigendommen komen, voor wat betreft de wegaaru» leg, alleen de kosten van de secundaire weg en de parkeerstrook (dus niet van de parkeerplaats)voor zover deze ligt voor de 12 woningen dus van de op de tekening aangegeven put 407 tot 409 alsmede de helft van de overige kosten van de secundaire weg, inclusief verbindingen met de provinciale weg, doch exclusief de parkeerplaats. In totaal dus 14.100,- -g- x ƒ14.900, is 21.550,-. Voor de riolering komen in aanmerking de kosten welke hierop drukken van de 12 nieuw te bouwen woningen, dus van put 409 af naar put 406 tot put 403- De totale kosten bedragen 11.200,-. In totaal dus 21.550,- 11.200,- is 32.750,-. Uitgaande van een termijn van 30 jaar en een rente-percentage van rfo zou dus de jaarlijkse kapitaalslast, welke aan de 12 woningen kan worden toe gerekend, bedragen 5,959825$ van 32.750,- is 1.951,84. De opbrengst van de rioolbelasting van deze 12 woningen kan worden gesteld op 12 x 25,-is 300,-. Uiteindelijkbedraagt de jaarlijkse last dus 1.651,84. De vraag rijst of het billijk is deze lasten om te slaan over de eige naren van de 12 woningen. Burgemeester en wethouders merken in dit verband op, dat zowel inhet Kerkdorp Noordhoek als in het Kerkdorp Standdaarbuiten sedert 1948 grote bedragen zijn geinvesteerd voor verbetering cq.aanleg van nieuwe wegen en voor aanleg, verbetering en uitbreiding van riolering, zonder hiervoor een speciale belasting in te voeren; om een bijdrage in deze kosten te verkrijgen is tot nog toe steeds artikel 280 der gemeentewet ge hanteerd, in welk artikel sprake is van "de kosten ten laste der gemeente komende, voor aanleg en onderhoud van land-of waterwegen".Overigens komt een extra last ad 2,64 per week en per woning voor deze werken onredelijk voor, omdat de grondkosten voor deze woning door de aannemer berekend zijn voor bouwrijpe grond, terwijl verhaal van gemeentewege of door de nieuwe eigenaren niet mogelijk is. Door de gemeente was als centraal doel gesteld: demping van de haven, waarvan de kosten waren geraamd op 60.000,-; door een over eenkomst met een aannemer konden deze kosten worden teruggebracht op ƒ15-000, waartegenover voor de aannemer vanzelfsprekend weer bepaalde voordelen moesten staan. Deze voordelen heeft hij weten te bereiken door de transactie met de 12 woningen. Demping van de haven, niet gepaard gaande met woningbouw zou waarschijnlijk tengevolge gehad hebben, dat de gemeente de hiervoor vereiste dekkingsmiddelen via verhoging van de weg-en straatbelasting had' moeten vinden. Het komt burgemeester en wethouders daarom voor, dat het tegenover de eigenaren van de 12 woningen aan de Havenstraat niet billijk is om de bovengenoemde jaarlijkse lasten ad 1.651,84 geheel op hen af te wentelen; anderzijds is het billijk, dat door de gemeenschap zelf een bijdrage in deze kosten wordt verleend, welke gevonden zou kunnen worden uit een verhoging van de straat-en wegbelasting, zulks ingaande 1 januari 1963- Deze laatste datum is genomen omdat - naar het zich laat aanzien - de werken eerst na medio 1962 tot stand zullen komen. Indien de belasting voor de ongebouwde eigendommen 6$ en voor de gebouwde eigendommen 11$ van de belastbare opbrengst van die gebouwde eigendommen zou bedragen, is de meeropbrengst te ramen op (1$ van 75.000,-) (1$ van 62.500,-) is 1.375,- afronding naar boven op 1,- per aanslag is 1.475,-, welk bedrag een billijke bijdrage kan worden geacht. Burgemeester en wethouders stellen de raad dan ook voor door vaststelling van het concept-besluit de straat-en wegbelastingverordening 1960 in dier voege te wijzigen, dat ingaande 1 januari 1963 de belasting voor de onge bouwde eigendommen 6$ inplaats van 5$ en voor de gebouwde eigendommen 11$ inplaats van 10$ van de belastbare opbrengst van die eigendommen zal bedragen Het voorstel van burgemeester en wethouders wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen.

Raadsnotulen

Standdaarbuiten: 1937-1996 | 1962 | | pagina 14