4
(4
9 -
Ten laste van de hiergenoemde eigendommen komen, voor wat betreft de wegaaru»
leg, alleen de kosten van de secundaire weg en de parkeerstrook (dus niet
van de parkeerplaats)voor zover deze ligt voor de 12 woningen dus van de
op de tekening aangegeven put 407 tot 409 alsmede de helft van de overige
kosten van de secundaire weg, inclusief verbindingen met de provinciale
weg, doch exclusief de parkeerplaats. In totaal dus 14.100,- -g- x ƒ14.900,
is 21.550,-.
Voor de riolering komen in aanmerking de kosten welke hierop drukken
van de 12 nieuw te bouwen woningen, dus van put 409 af naar put 406 tot
put 403- De totale kosten bedragen 11.200,-.
In totaal dus 21.550,- 11.200,- is 32.750,-.
Uitgaande van een termijn van 30 jaar en een rente-percentage van rfo zou
dus de jaarlijkse kapitaalslast, welke aan de 12 woningen kan worden toe
gerekend, bedragen 5,959825$ van 32.750,- is 1.951,84.
De opbrengst van de rioolbelasting van deze 12 woningen kan worden gesteld
op 12 x 25,-is 300,-. Uiteindelijkbedraagt de jaarlijkse last dus
1.651,84.
De vraag rijst of het billijk is deze lasten om te slaan over de eige
naren van de 12 woningen. Burgemeester en wethouders merken in dit verband
op, dat zowel inhet Kerkdorp Noordhoek als in het Kerkdorp Standdaarbuiten
sedert 1948 grote bedragen zijn geinvesteerd voor verbetering cq.aanleg
van nieuwe wegen en voor aanleg, verbetering en uitbreiding van riolering,
zonder hiervoor een speciale belasting in te voeren; om een bijdrage in deze
kosten te verkrijgen is tot nog toe steeds artikel 280 der gemeentewet ge
hanteerd, in welk artikel sprake is van "de kosten ten laste der gemeente
komende, voor aanleg en onderhoud van land-of waterwegen".Overigens komt een
extra last ad 2,64 per week en per woning voor deze werken onredelijk voor,
omdat de grondkosten voor deze woning door de aannemer berekend zijn voor
bouwrijpe grond, terwijl verhaal van gemeentewege of door de nieuwe eigenaren
niet mogelijk is. Door de gemeente was als centraal doel gesteld: demping
van de haven, waarvan de kosten waren geraamd op 60.000,-; door een over
eenkomst met een aannemer konden deze kosten worden teruggebracht op ƒ15-000,
waartegenover voor de aannemer vanzelfsprekend weer bepaalde voordelen
moesten staan. Deze voordelen heeft hij weten te bereiken door de transactie
met de 12 woningen. Demping van de haven, niet gepaard gaande met woningbouw
zou waarschijnlijk tengevolge gehad hebben, dat de gemeente de hiervoor
vereiste dekkingsmiddelen via verhoging van de weg-en straatbelasting had'
moeten vinden.
Het komt burgemeester en wethouders daarom voor, dat het tegenover de
eigenaren van de 12 woningen aan de Havenstraat niet billijk is om de
bovengenoemde jaarlijkse lasten ad 1.651,84 geheel op hen af te wentelen;
anderzijds is het billijk, dat door de gemeenschap zelf een bijdrage in deze
kosten wordt verleend, welke gevonden zou kunnen worden uit een verhoging
van de straat-en wegbelasting, zulks ingaande 1 januari 1963-
Deze laatste datum is genomen omdat - naar het zich laat aanzien - de werken
eerst na medio 1962 tot stand zullen komen.
Indien de belasting voor de ongebouwde eigendommen 6$ en voor de gebouwde
eigendommen 11$ van de belastbare opbrengst van die gebouwde eigendommen
zou bedragen, is de meeropbrengst te ramen op
(1$ van 75.000,-) (1$ van 62.500,-) is 1.375,- afronding naar
boven op 1,- per aanslag is 1.475,-, welk bedrag een billijke bijdrage
kan worden geacht.
Burgemeester en wethouders stellen de raad dan ook voor door vaststelling
van het concept-besluit de straat-en wegbelastingverordening 1960 in dier
voege te wijzigen, dat ingaande 1 januari 1963 de belasting voor de onge
bouwde eigendommen 6$ inplaats van 5$ en voor de gebouwde eigendommen 11$
inplaats van 10$ van de belastbare opbrengst van die eigendommen zal bedragen
Het voorstel van burgemeester en wethouders wordt zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.