19
ambieert en haar dorpen wil conserveren die zal keuzen moeten maken en naar de mening
van de Vrije Lijst dient er daarom voor Vroenhout een plan op tafel te komen dat voor alle
partijen aanvaardbaar is. Met Vroenhout als bouwlokatie zal de Vrije Lijst "als ware Wouw
mede bevoegd gezag" niet langer aandringen op het mede betrekken in het m.e.r.-onderzoek
van lokaties als o.a. Buikenaar. Als laatste maar zeker niet als minst belangrijke punt wil de
Vrije Lijst "als ware Wouw mede bevoegd gezag" in het kader van deze structuurvisie pleiten
voor een verantwoorde en in deze tijd passende ontsluiting van het St. Franciscus Ziekenhuis
middels een tunnel onder de A-58 rechtstreeks aangesloten op de Burgemeester Freijters-
laan en alle afslagen van de rijksweg A 17. De belangrijkste overweging die de Vrije Lijst met
deze ontsluiting voor ogen heeft is dat een stad van straks 80.000 tot 100.000 inwoners
mede dient zorg te dragen voor de volksgezondheid waaronder, naar de mening van de Vrije
Lijst, een deugdelijke ontsluiting van een ziekenhuis toebehoort en waarbij wachten op de
aanleg van de Noord-Oost tangent betekent een vooruitschuiven voor een periode van zeker
25 jaar. Dit is onverantwoord en zal leiden tot onhoudbare situaties in de Hulsdonksestraat
en op de Burgemeester Freijterslaan. Niet alleen de Wouwse kernen zullen hiermee gediend
zijn, maar zeker ook een groot deel van de Roosendaalse wijken inclusief de nieuwe wijk
Vroenhout. Natuurlijk brengt een dergelijke keuze financiële gevolgen met zich mee. De Vrije
Lijst denkt hierbij aan het inzetten van de middelen welke het financiële draagvlak van de
nieuwe gemeente Roosendaal gunstig zal beïnvloeden als gevolg van de gemeentelijke
herindeling, waarbij het huizenbestand van de gemeente Wouw een belangrijke rol zal
spelen. Wij verwijzen hiervoor naar de financiële paragraaf van de structuurvisie. Ook de
plannen Weihoek en Vroenhout kunnen voor de ontsluiting een financiële ondersteuning
betekenen. In de nog prille ontwikkelingen van de voorliggende beleidsvoornemens is het nog
mogelijk de ontsluiting van het ziekenhuis mee te nemen, als we als politiek ons nu niet
uitspreken zal het zeker nog 25 jaar duren voordat een nieuwe kans zich aandient.
Mevrouw Brooiimans-van Waes: Het overleg dat onlangs heeft plaats gevonden tussen de
gemeenten Wouw en Roosendaal c.a. kunnen wij zeer waarderen en we zijn erg tevreden
over de uitkomst van het bestuurlijk overleg. Het gevaar dat er tussen Wouw en Roosendaal
gebouwd wordt is in ieder geval geweken. De aanwijzing van Vroenhout als toekomstige
woningbouwlokatie juichen we dan ook toe. Het is ons echter opgevallen dat het zoekgebied
van de m.e.r. zich uitstrekt ten zuiden van de Wouwbaan en gelijk loopt met de gemeente
grens. Dit gebied hebben we toch altijd "Vinkenbroek" genoemd? Wij begrijpen niet goed wat
de bedoeling hiervan is. Temeer daar er in een van de conclusies, op blz. 13 van de
aangepaste structuurvisie staat, dat de optie voor woningbouw in Vinkenbroek wordt veriaten.
Hoe moeten wij dit interpreteren? De zojuist vastgestelde Hoofdcontourennota, zal ook in de
m.e.r.-procedure zeker haar diensten bewijzen omdat wij in het verleden ook al gezocht
hebben naar ruimtelijke criteria die konden waarborgen dat dorpen, dorpen moeten blijven.
Die criteria staan in de nota letterlijk genoemd en kunnen straks als zodanig meegenomen
worden in de m.e.r.
Aanpassing van de structuurvisie is naar onze mening een goede ontwikkeling. Alertheid
vanuit Wouw, in het kader van het behoud van "de Groene Buffer", blijft echter geboden.
De heer Belleter: Wij stemmen in met het voorstel en vinden dat, met name het wijzigen van
de m.e.r.-procedure van "Vinkenbroek" naar het gebied "Vroenhout" ons weer wat meer
vertrouwen in de toekomst kan geven.
De heer Matthiissen: Ik ben niet erg gelukkig met dit voorstel. De lokatie Vinkenbroek wordt
veriaten terwijl nu wordt gekozen voor Vroenhout. Als ik echter de plankaart bekijk, dan wordt
de gemeentegrens gekozen. Het is een heel groot gebied, dat angstig dicht bij Wouw ligt. Als
dat volgebouwd zou worden met woningen is het maar een hele kleine stap voordat men hier
in Wouw zit. Ik heb er, op de duur grote vrees voor. Zelfs een gedeelte van Vinkenbroek
wordt meegenomen. Ik begrijp ook niet dat iemand die zegt dat hij een compacte stad wil, de
stad straks laat doorsnijden door een A 17.
Mijn voorkeur gaat uit naar Weihoek, dat eigenlijk groot genoeg is en Laagveld. In het rapport
is er ook sprake van dat de mensen binnen 3 km. op rijwielafstand van de binnenstad