4
evenwel een particulier initiatief. Op korte termijn zullen we bouwlocaties in de kernen gaan
inventariseren.
Mevrouw Loos-Mangelaars: Kan de kern Wouw ook mee doen met de verdeling van de 1400
woningen of geldt dit alleen voor de kleinere kernen?
De voorzitter: Die extra toewijzing van woningen is bedoeld voor het type gemeenten als Wouw.
Ofschoon ik met deze uitspraak wel enige terughoudendheid wil betrachten, zullen we ons vanaf
nu heel scherp inzetten om een deel van dat contingent te bemachtigen.
De heer Hermans: Het voorstel van het C.D.A. om, naar aanleiding van een verdeling van 1400
woningen, een inventarisatie te doen, ondersteunen wij van harte. We zouden hierin ook het
Structuurplan Wouw willen betrekken, met name voor wat betreft de mogelijkheid om te bouwen
in de kern Wouw.
De heer Nouws: De heer van de Sande heeft gesteld dat dit voorstel hier op tafel ligt omdat het
door 4 raadsleden is gevraagd. Is dat zo?
De voorzitter: Bij de inventarisatie zal ook het Structuurplan Wouw worden betrokken. De
aanleiding waarom dit voorstel hier ligt, is door de heer van de Sande inderdaad juist weergege
ven. Dat het voorbereidingsbesluit daar een direct gevolg van is, is een andere zaak. Het is
immers een aangelegenheid die bij uw raad thuis hoort.
De heer van de Sande: Er is van uitgegaan dat, als we geen bericht zouden inzenden, we
zouden instemmen met het voorbereidingsbesluit. Dat vonden wij echter niet juist, zodat wij er
alsnog op hebben gereageerd.
Is het mogelijk om nu al een voorbereidingsbesluit te nemen voor dat gedeelte wat binnen de
bebouwde kom van Wouwse Plantage valt?
De voorzitter: Behoudens onvoorziene omstandigheden krijgt u hierover in de raadsvergadering
van februari a.s. een voorstel aangeboden.
De heer van de Sande: Ten aanzien van de randvoorwaarden die aan de betreffende particulier
gesteld zouden kunnen worden, moeten we een en ander zodanig formuleren dat een particulier
daarmee uit de voeten kan zodat alles voor iedereen duidelijk is.
De voorzitter: Op basis van goede afspraken zullen we trachten een en ander te realiseren.
De raad gaat zonder hoofdelijke stemming unaniem akkoord met het voorstel.
7. Voorstel Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken in te schakelen om de beoordeling te
verrichten en voorts te benoemen tot planschadebeoordelingscommissie met de opdracht de
raad hieromtrent te adviseren.
De heer van de Sande: ledereen is vrij om een aanvraag om vergoeding van planschade in te
dienen. Een dergelijke procedure zal echter toch aan regels gebonden moeten zijn. Een termijn
zou hierbij niet aan de orde zijn. Het ligt evenwel voor de hand dat we als gemeente dan toch
een termijn kunnen stellen?
Iemand die een verzoek om vergoeding van planschade indient, dient toch aan te geven dat hij
zich niet kan vinden in de ontwikkelingen die plaats gevonden hebben. De argumentatie dat het
verzoek wordt ingediend omdat reeds anderen een schadevergoeding ontvangen hebben, is
volgens mij geen juiste argumentatie. Is het mogelijk om, met eigen onderhandeling, zonder het
adviesbureau in te schakelen, hier tot een afronding te komen?
De heer Eist: Naar aanleiding van dit verzoek stellen wij u voor om een termijn te stellen voor
het indienen van een verzoek om vergoeding van planschade, bv. een jaar. Nu moeten we