37
Ik wil echter hierbij opmerken dat de nu voorgestelde locatie nooit zal voldoen aan alle wensen
vanuit onze bevolking. Na tal van afwegingen zijn wij toch met dit voorstel gekomen.
Ik kan me dan ook niet vinden in uw verzoek om dit voorstel terug te nemen en alsnog te
zoeken naar een andere locatie, want die is er niet. Met de betreffende chauffeurs zal t.z.t. een
overeenkomst gesloten worden. Het gaat hierbij hoogstens om 6 7 vrachtwagens waarvan er
uiteindelijk enkele zullen overblijven. Immers, als ervoor het parkeren betaald moet worden, laat
men de vrachtauto's op het bedrijf staan. In de met de chauffeurs te sluiten overeenkomst zullen
ook de aanrijroutes worden opgenomen.
De verkeerssituatie in de Herelsestraat zal in commissieverband besproken worden. De huidige
bestemming van de betreffende locatie is "autobedrijf'. Voor mij stemt dat overeen met de
toekomstige bestemming als parkeerterrein. Als de reclamanten echter in beroep zouden gaan
tegen uw besluit zal de hogere instantie uitmaken of dat inderdaad de juiste bestemming is.
De heer Belleter: De kern van het probleem is het doorgaand vrachtverkeer in de Herelsestraat.
De parkeerplaats zal weinig of geen invloed uitoefenen op de verkeersoverlast. Hierover wil ik zo
spoedig mogelijk in de commissie discussiëren.
De heer Boaers: Wij hebben als raad inderdaad de opdracht gegeven om te zoeken naar een
locatie voor het parkeren van vrachtauto's.
Dat wil echter niet zeggen dat we met elk mogelijke locatie mee moeten gaan. Voor mij is de nu
voorgestelde locatie niet aanvaardbaar.
Ten aanzien van het financiële aspect, hebben wij het bedrag van de kosten in ons investerings
schema opgenomen. De huurtermijn vind ik echter aan de lange kant.
Mevrouw Brooiimans-van Waes: U verwacht dus geen problemen met de huidige bestemming
van de locatie want anders zou u het voorstel niet doen. Ten aanzien van het parkeerterrein op
zich verwachten we dat de overlast wel mee zal vallen. Een paar vrachtwagens die nu in Heerle
staan, veroorzaken immers toch al bepaalde verkeersbewegingen in Heerle. Straks zullen die er
ook zijn. Met de vrachtwagenchauffeurs is afgesproken dat zij een bepaalde route zullen volgen.
Dus die verkeersbewegingen op zich zullen wel meevallen. Het is een goede zaak dat de andere
problematiek ten aanzien van de vrachtwagens besproken zal worden in de commissie. Wij
stemmen in met dit voorstel.
De heer Uitdewilliaen: De verantwoordelijke wethouder kan mij niet overtuigen dat hij definitief
kan zeggen of de bestemming juist is. Persoonlijk kijk ik elke dag tegen het geval "sporthal" aan.
Dat doet me verschrikkelijk pijn. Die situatie wil ik niet in Heerle creëren. Daarom stel ik voor om
deze vergadering gedurende 5 minuten te schorsen om met mijn coalitiegenoten te kunnen
overleggen.
De vergadering wordt gedurende vijf minuten geschorst en vervolgens heropend.
De heer Uitdewilliaen: Wij zijn vóór de locatie. De bestemming vinden we echter juridisch
onduidelijk als de juistheid hiervan op dezelfde manier aangevochten gaat worden als bij de
sporthal. We kunnen dit voorstel dan niet steunen, maar we zijn wel vóór de locatie.
Wethouder Jonkers: We kunnen dit voorstel terugtrekken, we kunnen het ook aanhouden. Dan
begint de discussie opnieuw. Ik wil vanavond duidelijkheid hebben. Daarom wil ik voorstellen om
in te stemmen met de locatie in de Herelsestraat. Als zou blijken dat de bestemming alsnog
gewijzigd dient te worden, dan zullen we daarvoor de procedure starten.
De heer Uitdewilliaen: Onderzoek eerst of de bestemming juist is en kom dan terug met het
voorstel.
Wethouder Jonkers: Dan krijgen we weer dezelfde discussie en dan zal er toch weer gekozen
dienen te worden.