35 deze laatste schenking aan te wenden als biidraae in de kosten voor realisatie van een complete beeldengroep fd.w.z. noa drie beelden, die tezamen met de Wouwse Boer een beeldengroep zullen moeten vormen): kennis te nemen van de voorgenomen oodrachtverstrekkinq in deze; voteren van het resterende bedrag voor de aankoop van kunstwerken (uit de bestemmings reserve kunstbeleid^ van 22.180.= ten behoeve van de uiteindelijke gpdrachtverstrekkinq. De heer Hermans: Bij de algemene beschouwingen hebben wij voorgesteld om als inzet 4 bomen aan te kopen die dezelfde strekking zouden hebben om de koppeling van de kernen herkenbaar te krijgen. Nu ligt er hier een voorstel met herkenbare figuratieve kunst. Het klinkt ons als muziek in de oren, want wij streven daar al jaren naar. Met "de Wouwse Boer" kunnen we zeker instemmen. Ik neem aan dat de concept-ideëen voor de overige kernen, die voorgelegd zullen worden aan Cumawo en de Leefbaarheidsgroepen, teruggekoppeld worden naar de Commissie. Ten aanzien van de schenkingen zal hier best verschillend over gedacht worden. We willen deze positief benaderen maar zonder enkele verplichting. Wethouder van Steekelenburo: Ik verheug me nu al op de discussie over de volgende beelden in de andere kernen. We zullen met Cumawo en de vertegenwoordiging van de Leefbaarheids- groepen de drie andere ontwerpen nader onderzoeken. De raad gaat zonder hoofdelijke stemming unaniem akkoord met het voorstel. 19. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een krediet van f 75.000.= ten laste van het Investe ringsprogramma als biidraoe in de inrichtingskosten van een parkeerterrein voor vrachtwagens en tot het met ingang van 1996 opnemen van middelen op de gemeentebegroting tot een totaalbedrag van f 17.625.= incl. B.T.W. ter bestrijding van de kosten van huur en medegebruik van het parkeerterrein- De heer Eist: De V.V.D. staat achter dit voorstel. Wij dringen er echter bij u op aan om de toevoerwegen naar de parkeerplaats duidelijk aan te geven, zodat de kom van Heerle buiten schot blijft. De heer Janssen: Alle fracties hebben er al jaren op aangedrongen om iets te realiseren tegen de overlast van vrachtauto's in de bebouwde kom. Tijdens de commissievergadering is toegezegd dat er duidelijke verwijzingen zouden komen naar de toevoerwegen van het parkeerterrein. Met kiem verzoeken wij u er op toe te zien dat dit inderdaad ook gebeurt zodat de overlast voor de betreffende bewoners wordt weggenomen. Andere mogelijke locaties zijn, na overleg met de chauffeurs, uitvoerig aan de orde geweest maar na afweging van deze mogelijkheden kunnen wij met dit voorstel instemmen. De heer Belleter: Wij kunnen nog steeds instemmen met dit voorstel en wel om de volgende reden. Andere locaties voor een centrale vrachtwagenparkeerplaats, bv. een locatie nabij de A58, is door de chauffeurs met goede argumenten afgewezen. Daar staat echter tegenover, de handtekeningenactie die gehouden is in Heerle. Ik wil allereerst de actievoerders complimente ren voor hun enorme werklust. Over de argumenten die in het begeleidend schrijven staan, valt te twisten. Ik denk dat de overlast, die dit voorstel in de kom van Heerle gaat brengen, vrij weinig kan zijn. Afgesproken is immers dat de aanrijroute door de gemeente wordt vastgelegd in een contract. Hierin wordt gesteld dat deze aanrijroute niet door het centrum van Heerle zal lopen. Voor wat betreft geluidsoverlast en verkeersveiligheid zal dus deze parkeerplaats niets veranderen aan de huidige situatie. Daarmee komen we direct tot de kern van het probleem. Dat is, dat de Herelsestraat nu al te zwaar wordt belast met doorgaand vrachtverkeer. Vooral in de zomermaanden horen we die geluiden regelmatig. Daarover willen wij op korte termijn nog eens discussiëren met het college in een commissievergadering.

Raadsnotulen

Wouw: 1813-1996 | 1995 | | pagina 39