12
Ik heb afgesproken dat ik dit aan u zou meedelen. Zo spoedig mogelijk na de beslissing van
Provinciale Staten zullen wij met u bekijken hoe en door wie, namens de gemeente Wouw, zal
worden deelgenomen aan dat overleg. Het eerste overleg dat we onlangs hebben gevoerd is in
een goede sfeer verlopen zodat het er voor de toekomst goed uitziet. In dit verband zullen we
een communicatieplan proberen te ontwikkelen waarin we duidelijk vast kunnen leggen, hoe we
met elkaar zullen omgaan op basis van goede afspraken. Het is de bedoeling dat tijdig, bij alle
stappen die gezet moeten worden, de gemeenteraad zo volledig mogelijk betrokken zal worden.
3. Spreekrecht publiek.
Hiervan wordt geen gebruik gemaakt.
4. Overzicht van de ingekomen stukken.
Aan de orde worden gesteld de stukken onder A.
De heer Hermans inzake A1a met betrekking tot het verslag van de Commissie Bestuur: Is er al
iets bekend met betrekking tot het formatieplan van het in onze gemeente functionerende politie
apparaat? Heeft dat formatieplan ook invloed op het politiegebeuren in onze gemeente?
De voorzitter: In de eerstvolgende vergadering van de Commissie Bestuur zal ik hierop
terugkomen: als het mogelijk is, misschien nog eerder. Nu is echter al gebleken dat er ten
aanzien van de gemeente Wouw geen nadelige gevolgen zullen ontstaan.
De heer Hermans: Met name dringen wij aan op handhaving van de met de politie gemaakte
afspraken met betrekking tot het inleveren van de uren waarop de politie spreekuur hield in het
gemeentehuis.
De stukken onder A worden voor kennisgeving aangenomen.
Aan de orde worden gesteld de stukken onder B.
De heer van de Sande: inzake A3, met betrekking tot de ontwerp-Kadernota 1995: Het Streekge-
west gaat er weer vanuit dat de "nul-optie" gehanteerd wordt. Daarnaast is er dan wel ruimte
voor loon- en prijscompensatie. Tegelijkertijd wordt vastgesteld dat men de loonontwikkeling niet
in eigen hand heeft en dat de personeelslasten nog behoorlijk zouden kunnen stijgen in verband
met de voorgenomen fusie van het Stads- en Streekgewest. De P.v.d.A. heeft er altijd voor
gepleit om de middelen die we aan het Streekgewest geven, te koppelen aan de inkomsten en
uitgaven van de eigen gemeente. Naast de nul-optie zouden we ook uit moeten gaan van de
ontwikkeling die de gemeente zelf heeft. Als we zouden instemmen met het standpunt van het
Streekgewest worden we al direct opgezadeld met een aantal aanvullende middelen. Naar onze
mening moet de ruimte waarin gefunctioneerd moet worden veel stringenter worden vastgelegd.
De discussie over de fusie van het Stads- en Streekgewest zouden we graag gekoppeld zien
aan de Kadernota. De zaken zouden dan een beetje op elkaar afgestemd kunnen worden. Als
we een reactie geven op de Kadernota zouden we aan kunnen geven dat we het eigenlijke
fusieproces moeten stoppen totdat de Staatssecretaris er duidelijkheid over gegeven heeft. We
zijn namelijk bang dat, als we dit niet doen, we de controle op het Streekgewest verliezen.
De heer Boaers: inzake A-3, met betrekking tot de ontwerp-Kadernota 1995: Het C.D.A. heeft
zich, ten aanzien van de Kadernota, meer toegespitst op de Regionale Milieudienst. Het blijkt
dan dat de begroting 1995 van deze Dienst een nadelig saldo heeft van f. 691.000,-. De post
"onvoorzien" is hierin al verwerkt. We hebben echter onlangs een verschil van f. 700.000,- gehad
in 1994, waarbij een aantal posten incidenteel werden genoemd die in de begroting zijn
meegenomen voor 1995.