P5
-175-
Voorrangskruising Boterstraat: Reeds meerdere malen is de procinciale Waterstaat
hieromtrent gerappelleerd. Het is belachelijk, dat de oplossing van een derge
lijke gevaarlijke situatie zo lang op zich moet laten wachten.
Borden overstekend vee: Gevraagd wordt aan de heer Boden, waar deze borden geplaatst
moeten worden. Dan kan dit voorgelegd worden aan de Wegen- en verkeerscommissie.
Begroting en toelichting in één boekwerk: Aan deze suggestie kan geen medewerking
worden verleend. Voor de mensen, die er mee moeten werken, is het huidige systeem
het gemakkelijkste. Besparing van papier levert het niet op.
MeerjarenbegrotingAls de bezetting het toelaat, zal daar in het komende jaar
aan gewerkt gaan worden.
Staat L: Gevraagd wordt aan mevrouw Kemperman- de Vet, welke staat L zij bedoelt.
Afschrijving riolering: In het investeringsplan is abusievelijk 25 jaar opgenomen.
Dit moet 30 jaar zijn, hetgeen de last vermindert met 3.300,per jaar. De
wegen worden normaal gesproken in 25 jaar afgeschreven en de riolering in 40 jaar.
Exploitatietekort bibliotheek: Dit tekort wordt op dit moment begroot op
80.000,
Intergasdividend Door de afname van het gasverbruik is de dividendopbrengst
verminderd. Deze bedraagt over 1980 167.000,voor de gemeente Wouw. Op de
tarieven van Intergas heeft de gemeente nauwelijks invloed. De gasleveranciers
stellen in overleg met het Rijk deze tarieven als het ware vóórvast, zodat er
weinig beleidsruimte meer overblijft.
Beleidsuitgangspunten bezuinigingenIn de nota van aanbieding staan een aantal
uitgangspunten, die een stuk beleid vertegenwoordigen. Daarnaast worden alle
hoofdstukken en alle posten een paar keer kritisch bezien, teneinde niet
noodzakelijke uitgaven te verwijderen uit de begroting.
Alternatieve bezuinigingen: De suggestie om maar van 5% loonsstijging uit te gaan
is niet reëel, omdat de richtlijnen van de minister spreken van 3,5% prijsstij
ging en 3,5% loonsstijging. Over saldi-reserves kan pas beschikt worden, als
de begroting niet-sluitend is. Het egalistiefonds is interessant, maar in de
Wouwse situatie is daaraan geen behoefte. Het kostendekkend maken van sportaccom
modaties is onmogelijk. De huurprijzen zouden dan dermate veel verhoogd moeten
worden, dat geen enkele vereniging nog in staat is dit op te brengen. Overigens
worden de huurprijzen elk jaar met 5% verhoogd, de tennisvelden zelfs met 10%.
Reis- en verblijfskosten: Toegezegd wordt zoveel mogelijk op deze post te bezui
nigen. Toch kan gesteld worden, dat deze ramingen reëel zijn.
Investeringsschema: Rekening houdend met de verschillende naar voren gebrachte
wensen hebben burgemeester en wethouders een investeringsschema opgesteld, dat aan
de leden van de raad wordt verstrekt. In dit schema is een onderscheid gemaakt
tussen a. de in 1981 in uitvoering te nemen projecten, b. de in 1981 verder uit
te voeren werken, c. de werken, die al naar gelang de omstandigheden in uitvoering
zouden kunnen worden genomen en d. de werken, waar zeer waarschijnlijk geen
middelen voor beschikbaar zijn om deze uit te voeren. De onder a. en b. vermelde
werken zijn het meest urgent en zouden gefinancierd moeten worden uit de post
onvoorzien.
Wethouder Matthijssen geeft ten aanzien van de volgende zaken antwoord in le
termijn:
BouwtoezichtDe suggestie van de begrotings- en rekeningscommissie zal in overwe
ging worden genomen. Het deelnemen in een gemeenschappelijke regeling heeft
ook zijn positieve en negatieve kanten. Er zijn ook gemeenten, die met een punten-
stelsel werken, hetgeen door de gemeenten zelf kan worden uitgevoerd.
GemeentebossenHet jaarlijks op te stellen werkplan zal voor de begrotings- en
rekeningscommissie voortaan ter inzage worden gelegd.
Woningbouw: Het is juist, dat de particuliere bouw op dit moment achter loopt
op de sociale woningbouw. Dit vindt zijn oorzaak mede in het feit, dat alle sociale
woningbouw in 1980 in Wouw moest plaatsvinden, vanwege het gebrek aan bouwplaatsen
in de andere kerkdorpen. In 1981 zal daar wellicht wijziging in komen.
Wijziging bestemmingsplan: Burgemeester en wethouders zijn van mening, dat het
geen aanbeveling zou verdienen om het bestemmingsplan "Omganck" fase I te wijzigen
ten behoeve van de sociale woningbouw. Een dergelijke wijzigingsprocedure zou de
bouw stagneren. Daarnaast zou ook de particuliere bouw in de problemen komen.