rm -149- De heer van Hasselt vraagt de heer Hellegers, wanneer hij over rechtvaar digheid spreekt, wat de beweegredenen dan zijn om "containermensen" te dis crimineren ten opzichte van "vuilniszakmensen". Wethouder Matthijssen stelt dat wanneer je als gemeente voor een uitkering van het rijk in de exploitatie van de reingingsdienst in aanmerking wil komen je minimaal 70,per emmer als reinigingsrecht moet vragen. Die emmer kan omgerekend worden naar vuilniszakken. 76 Vuilniszakken vertegen woordigen dan die emmer. Uitgaande van de normen van de minister bedraagt het reinigingsrecht in Wouw ongeveer 35,per emmer, aldus wethouder Matthijssen. Ten aanzien van de heer Joachems zegt hij dat hem vorig jaar reeds is mede gedeeld dat voor vuilniszakken het 18% B.TW.-tarief geldt. De vergoedingen aan de winkeliers zijn volgens hem zeker niet te laag. Het verschil met andere produkten is namelijk dat zij pas hoeven te betalen, wan neer ze allemaal verkocht zijn. In feite bemiddelen zij alleen en dat brengt voor hen 0,80 per pakje op. Van de winkeliers zijn hierover ook nog geen klachten ontvangen. Mocht dit wel gebeuren dan kan de gemeente dit bedrag zelf wel verdienen. In principe is de stelling van de heer Hellegers te verdedigen. Gezien echter het verlies van de reinigingsdienst beveelt hij een verlaging van het verho gingspercentage niet aan. Concreet is er zelfs geen sprake van 5% stijging, omdat hierin ook een prijsstijging voor aankoop van de zakken in is opgeno men. De netto-stijging bedraagt 3,9% hetgeen minder is dan de voorgestelde 4,3% door de minister. Zou het amendement van de heer Hellegers worden overgenomen dan betekent dit een netto-stijging per zak van een halve cent. In het voorstel van burgemeester en wethouders is de stijging van 5% per container wel een netto-stijging, zodat in werkelijkheid de verhoging voor containers al meer is dan voor vuilniszakken. Het bezuinigen op de uitgavenkant kan wel maar zou al vlug problemen op leveren in verband met stankoverlast etc. De uitbreiding van de reinigingsdienst met een halve dag zit hem in een verhoging van het aantal aansluitingen. Dit heeft geen verhoging van het aantal zakken tot gevolg, omdat de gezinnen kleiner worden. Voordat deze uitbreiding tot stand kwam werden veel zakken opgehaald met de vrachtwagen en de bestelwagen. Dit was echter volgens hem een onhoudbare situatie Gezien het geringe verschil (van een halve cent) per zak kan hij niet mee gaan met het amendement van de heer Hellegers. De heer Joachems blijft erbij dat hij geen antwoord gekregen heeft op zijn vraag over het B.T.W.-tariefTen aanzien van de vergoeding aan de winkeliers vraagt hij of burgemeester en wethouders alleen maar in actie komen als er klachten komen. Een winst van 6% is, gelet op de kosten voor winkelhuur, naar zijn mening zeker niet te veel. De heer Bogers is van mening dat op de kosten voor het afdekken uit milieu technische overwegingen zeker niet bezuinigd moet worden. Volgens hem zou den er dan wel eens problemen kunnen ontstaan met de omwonenden. De heer Hellegers zegt dat hij niet wil bezuinigen op het afdekken, maar op de kosten van het afdekken. Wethouder Matthijssen zegt dat plastic zakken niet onder de zgn. huis houdelijke artikelen vallen. Er is derhalve een B.T.W.-tarief verschuldigd van 18%. Het percentage winst voor de winkeliers bedraagt 20% op de prijs van de plastic zakken. Voor pure bemiddeling acht hij dit een redelijke winst. Daarnaast hoeven ze het geld pas af te dragen als de laatste zak is verkocht. Ze kunnen dus eigenlijk nog met het geld investeren. Naar zijn mening verkopen de winkeliers de zakken graag, omdat niemand in de winkel komt om alleen maar vuilniszakken te kopen. Wanneer er niot om gevraagd wordt ziet hij geen reden om het bedrag te verhogen. i

Raadsnotulen

Wouw: 1813-1996 | 1980 | | pagina 66