-128-
Gezien dit alles is hij van mening dat de procedure verstoord zou worden als er
nu wijzigingen aangebracht zouden worden voor de behandeling van de begroting
voor 1981.
Een dergelijk voorstel had uiterlijk in mei ingediend moeten worden, aldus de
voorzitter
Burgemeester en wethouders zijn dan ook de mening toegedaan dat het voorstel
behandeld moet worden met het oog op de behandeling van de begroting voor 1982
en niet voor 1981.
Alvorens een definitief oordeel te geven over de uitbreiding van de commissie
van 5 naar 7 leden zou hij nog graag van de raad horen hoe daar de meningen
over zijn.
Aan de initiatiefnemers van het voorstel legt hij de vraag voor wat bedoeld
wordt met de opmerking om naast de normale raadsagenda zoveel mogelijk zaken te
behandelen
In het door burgemeester en wethouders opgestelde schema zit er tussen de ver
zending van de stukken en de behandeling daarvan in de commissie 15 dagen.
Hij zegt toe volgend jaar deze marge te willen vergroten tot 3 weken. Het voert
volgens hem wel iets te ver om in deze vergadering al te praten over het in
vesteringsplan en de beleidsnota, als men het nog niet eens is over de vraag of
de procedure überhaupt wel gewijzigd moet worden. Deze suggestie zal derhalve
pas meegenomen kunnen worden voor 1982. Ook tegen een drietal vergaderingen
heeft het College haar bedenkingen. Naar zijn mening komt dat neer op het voor
lezen van een aantal zaken, die men thuis op papier heeft gezet. De opmerking
van de heer Matheusen, dat het College dat ook doet, verwerpt hij. De extra ver
gadering voor het antwoord van burgemeester en wethouders zou hij liever een
week na de algemene beschouwingen zien in plaats van twee weken, zoals in het
voorstel staat vermeld. De raad zou dan twee weken de gelegenheid hebben om de
tweede termijn voor te bereiden.
Mevrouw Kemperman-de Vet zegt dat alle raadsleden, dus ook de voorzitter van de
begrotings- en rekeningscommissie het voorstel hebben ontvangen met de excuses
dat de tijd om te reageren kort was.
Zij is het eens met de voorzitter dat het voorstel nogal laat is ingediend.
Dat de discussie zich derhalve zal moeten toespitsen op de begrotingsbehandeling
voor 1982 kan haar instemming hebben. Het verheugt haar dat er in juni j.1. al
opdracht gegeven is aan de afdelingen om hun begrotingen op te stellen.
Inzake het investeringsplan en de beleidsnota betwijfelt zij of het voorstel zo
gelezen moet worden dat in deze vergadering al concrete voorstellen ter tafel
zouden moeten liggen.
Naar haar mening zou er alleen een discussie op gang gebracht moeten worden over
de algemene beleidslijnen voor 1981.
Zij is van mening dat in voorgaande jaren de tijd te kort geweest is om hierover
na te denken, ondanks het feit dat het toch belangrijke zaken betreft.
Het bespreken van een opzet in deze vergadering zou een beter doordachte en recht
vaardige keuze mogelijk maken, aldus mevrouw Kemperman-de Vet.
Het oorspronkelijke voorstel kende ook een week voorbereidingstijd voor burge
meester en wethouders en twee weken voor de raad. Op voorstel van wethouder
Matthijssen is dit volgens haar echter gewijzigd. Niettemin is zij blij dat deze
termijnen zijn verwisseld. Zij verzoekt met klem om de algemene beleidsnota tijdig
te versturen, zodat daarover zorgvuldig kan worden nagedacht. Daarnaast verzoekt
zij om een langere termijn tussen het antwoord van burgemeester en wethouders en
de tweede termijn van de raad bij de komende begrotingsbehandeling.
De voorzitter zegt geen tegenstander te zijn van uitbreiding van de commissie,
zodat alle fracties daarin zitting hebben, temeer daar dan alle fracties zich zo
volledig mogelijk kunnen voorzien van de gewenste informatie. Dit betekent niet,
aldus de voorzitter, dat dit nu voor alle commissies moet gebeuren. Het specifieke
van deze commissie hebben burgemeester en wethouders deze mening doen innemen.
Hij vraagt hierover de mening van de raad.
De heer Hellegers zet uiteen waarom hij bij deze commissie wel voorstander is van
uitbreiding van 5 naar 7. Zijns inziens is de structuur van deze commissie totaal
anders dan die van de andere commissies, welke adviescommissies zijn van burge
meester en wethouders.