1 -49- De voorzitter blijft erbij dat de door de heer Hellegers en Matheusen voorgestelde manier van werken ineffectief is. Aan de hand van voorbeelden licht hij toe, dat soms snel handelen geboden is. Zijn woorden inzake de verkapte motie van wantrouwen noemt hij wellicht overdreven, doch hij vindt deze manier van handelen toch van weinig vertrouwen getuigen in dit College van burgemeester en wethouders. Voor wat betreft de politieke oriëntatie zegt hij, dat deze niet door hem maar door de raad ten tonele dreigt te worden gevoerd. Vervolgens nodigt hij de raad uit over te gaan tot stemming over dit voorstel. De heer Jonkers zegt dat hier niet gestemd wordt over een motie van wantrouwen. De voorzitter stelt, dat hij in de loop van zijn betoog deze uitdrukking enigszins heeft afgezwakt. Vervolgens gaat de raad over tot stemming. Voor het voorstel van burgemeester en wethouders stemmen de herenMatthijssen, van Tiggelen, van Hasselt, Bogers en mevrouw Kemperman- de Vet. Tegen het voorstel stemmen de heren Matheusen, Jonkers, Nouws, Boden, Joachems, Hellegers, Luysterburg en Goossens, zodat het voorstel is verworpen. Voorstel tot het voteren van een krediet van 83.000,ten behoeve van de algehele hertaxatie van objecten voor onroerend-goedbelastingen. De heer Joachems geeft als zijn mening te kennen dat de grondslag oppervlakte- waarde aanmerkelijk meer voordelen biedt dan de grondslag economische waarde. In dit verband wijst hij erop dat een hertaxatie dan ook niet meer nodig is, hetgeen een besparing oplevert voor de gemeente. Volgens hem wil ook de regering naar een algemene heffingsgrondslag teneinde zoveel mogelijk verschil in belastingdruk bij de diverse gemeenten te voorkomen. De heffingsgrondslag oppervlaktewaarde is daarbij naar zijn mening aantrekkelijk en veel gemakkelijker vast te stellen. Hij pleit ervoor dit in de toekomst te overwegen. De heer Bogers vraagt of na deze hertaxatie inderdaad de heffingsgrondslag oppervlaktewaarde eens kan worden onderzocht, om te zien of het mogelijk voordeliger is. Daarnaast vraagt hij of er nog bij meerdere buro's prijs is opgevraagd, teneinde te contróleren of de prijs van het bureau KAFI reaal is te noemen. Wethouder Matthijssen zegt dat ook bij de heffingsgrondslag oppervlakte waarde hertaxatie verplicht is gesteld. In 1976 zijn beide methoden ver geleken en toen bleek de grondslag economische waarde voor de gemeente Wouw de meest gunstige. Er is daar toen bewust voor deze grondslag gekozen, evenals dat in de meeste andere gemeenten in Nederland is gebeurd. Voor wat betreft de keuze voor de KAFI zegt hijdat met dit bureau de contacten in de afgelopen jaren erg goed zijn geweestIn 1976 zijn meerdere offertes opgevraagd. Toen is er gekozen voor de KAFI. Hij acht het nu niet verantwoord om over te stappen naar een ander bureau temeer daar de KAFI het hele bestand heeft opgezet en de inbreng van de gemeente in het geheel bij dit bureau erg groot is te noemen. Ook de wijze van taxatie heeft ertoe bijgedragen, dat de keuze op de KAFI is gevallen. De voorzitter vult het betoog van wethouder Matthijssen nog aan door te zeggen, dat op dit moment ruim 600 van de 800 gemeenten de grondslag economische waarde toepassen. De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken heeft nu gekozen voor de grondslag oppervlaktewaarde. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zich daar echter afwijzend tegenover opgesteld, zodat het beste eerst deze ontwikkeling maar kan worden afgewacht, aldus de voorzitter. taj

Raadsnotulen

Wouw: 1813-1996 | 1980 | | pagina 56