1
-49-
De voorzitter blijft erbij dat de door de heer Hellegers en Matheusen
voorgestelde manier van werken ineffectief is. Aan de hand van voorbeelden
licht hij toe, dat soms snel handelen geboden is.
Zijn woorden inzake de verkapte motie van wantrouwen noemt hij wellicht
overdreven, doch hij vindt deze manier van handelen toch van weinig vertrouwen
getuigen in dit College van burgemeester en wethouders.
Voor wat betreft de politieke oriëntatie zegt hij, dat deze niet door hem maar
door de raad ten tonele dreigt te worden gevoerd.
Vervolgens nodigt hij de raad uit over te gaan tot stemming over dit voorstel.
De heer Jonkers zegt dat hier niet gestemd wordt over een motie van wantrouwen.
De voorzitter stelt, dat hij in de loop van zijn betoog deze uitdrukking
enigszins heeft afgezwakt.
Vervolgens gaat de raad over tot stemming.
Voor het voorstel van burgemeester en wethouders stemmen de herenMatthijssen,
van Tiggelen, van Hasselt, Bogers en mevrouw Kemperman- de Vet.
Tegen het voorstel stemmen de heren Matheusen, Jonkers, Nouws, Boden, Joachems,
Hellegers, Luysterburg en Goossens, zodat het voorstel is verworpen.
Voorstel tot het voteren van een krediet van 83.000,ten behoeve van
de algehele hertaxatie van objecten voor onroerend-goedbelastingen.
De heer Joachems geeft als zijn mening te kennen dat de grondslag oppervlakte-
waarde aanmerkelijk meer voordelen biedt dan de grondslag economische
waarde. In dit verband wijst hij erop dat een hertaxatie dan ook niet meer
nodig is, hetgeen een besparing oplevert voor de gemeente. Volgens hem wil
ook de regering naar een algemene heffingsgrondslag teneinde zoveel mogelijk
verschil in belastingdruk bij de diverse gemeenten te voorkomen. De
heffingsgrondslag oppervlaktewaarde is daarbij naar zijn mening aantrekkelijk
en veel gemakkelijker vast te stellen. Hij pleit ervoor dit in de toekomst
te overwegen.
De heer Bogers vraagt of na deze hertaxatie inderdaad de heffingsgrondslag
oppervlaktewaarde eens kan worden onderzocht, om te zien of het mogelijk
voordeliger is.
Daarnaast vraagt hij of er nog bij meerdere buro's prijs is opgevraagd,
teneinde te contróleren of de prijs van het bureau KAFI reaal is te noemen.
Wethouder Matthijssen zegt dat ook bij de heffingsgrondslag oppervlakte
waarde hertaxatie verplicht is gesteld. In 1976 zijn beide methoden ver
geleken en toen bleek de grondslag economische waarde voor de gemeente
Wouw de meest gunstige. Er is daar toen bewust voor deze grondslag
gekozen, evenals dat in de meeste andere gemeenten in Nederland is gebeurd.
Voor wat betreft de keuze voor de KAFI zegt hijdat met dit bureau de
contacten in de afgelopen jaren erg goed zijn geweestIn 1976 zijn meerdere
offertes opgevraagd. Toen is er gekozen voor de KAFI. Hij acht het nu niet
verantwoord om over te stappen naar een ander bureau temeer daar de KAFI
het hele bestand heeft opgezet en de inbreng van de gemeente in het
geheel bij dit bureau erg groot is te noemen. Ook de wijze van taxatie
heeft ertoe bijgedragen, dat de keuze op de KAFI is gevallen.
De voorzitter vult het betoog van wethouder Matthijssen nog aan door te
zeggen, dat op dit moment ruim 600 van de 800 gemeenten de grondslag
economische waarde toepassen. De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken
heeft nu gekozen voor de grondslag oppervlaktewaarde. De Vereniging van
Nederlandse Gemeenten heeft zich daar echter afwijzend tegenover opgesteld,
zodat het beste eerst deze ontwikkeling maar kan worden afgewacht, aldus
de voorzitter.
taj