-40-
Ook zal hij zich moeten inzetten t.a.v. de werkgelegenheid; deze is
door het sluiten van verschillende kleine bedrijfjes teruggelopen.
De komst van nieuwe schone milieuvriendelijke ambachtelijke bedrijf
jes zal hij moeten stimuleren.
De hoogste prioriteit zal hij moeten geven aan de sociale woningbouw.
Aan de meest primitiefste behoefte, een huis kan in deze tijd van
"welvaart" voor 170 woningzoekenden niet voldaan worden.
Om de leefbaarheid van de kleine kernen Wouwse Plantage en Moerstraten
te garanderen, zal hij bereid moeten zijn zich volledig in te zetten.
Inzicht en belangstelling op het terrein van de ruimtelijke ordening
en volkshuisvesting en de kleine kernenproblematiek is daarom gewenst.
Van de nieuw te benoemen burgemeester menen wij ook te mogen verwachten
een sterke overtuiging in de grote waarde van de blijvende zelfstandig
heid voor kleinere gemeenten, waar wij Wouw onder kunnen rekenen. Deze
gemeenten kunnen krachtens de bestuurlijke reorganisatie en de daarmede
samenhangende plannen met opheffing en of herindeling bedreigd worden.
Wouw is een West-Brabantse gemeente met een eigen mentaliteit. Wij menen
daarom van de nieuwe burgemeester te mogen verwachten dat hij de West
Brabantse mentaliteit begrijpt, erin kan passen en zelfs erin kan leven.
Het zou echter te ver gaan om te eisen dat hij in Brabant zou moeten
zijn geboren en getogen. Enige ervaring buiten de Brabantse provincie
grenzen achten wij toch wel wenselijk, temeer omdat de Wouwse burgemeester
in Den Haag toch veel goede contacten moet kunnen leggen en onderhouden
om de belangen van zijn gemeente op het juiste moment en op de juiste
plaats te kunnen bepleiten.
Tenslotte, mijnheer de voorzitter, de politieke overtuiging:
Wij menen van de nieuwe burgemeester in de eerste plaats een oecumenische
instelling en respect voor ieders persoonlijke levensbeschouwing te mogen
verwachten.
In een overwegend katholieke gemeente zo als Wouw zou een kandidaat,
die in godsdienstig opzicht aansluit bij de meerderheid van de bevolking
een zekere voorkeur kunnen genieten. Wij menen dit echter niet meer als
een uitdrukkelijke wens te mogen formuleren omdat andere factoren van
doorslaggevender belang zijn geworden voor het goed functioneren van
een burgemeester.
De V.V.D. is in Brabant ernstig onderbedeeld met burgemeestersposten.
Het zal U dan ook niet verbazen dat mijn fractie ten sterkste bepleit om
in de eerste plaats een kandidaat uit V.V.D. gelederen te zoeken. Immers
in onze provincie, met circa 15% V.V.D. stemmen bij de laatste Kamer- en
Statenverkiezingen is ruim 2% van de Brabantse burgemeestersposten, die
bovendien nauwelijks 1% van de bevolking vertegenwoordigen, toch wel een
verhouding die dringend correctie behoeft. De Minister van Binnenlandse
Zaken heeft, blijkens uitlatingen in de Tweede Kamer, de onevenwichtig
heid in de verdeling van de burgemeestersposten over verschillende
politieke partijen onderkend en heeft verklaard te zullen bevorderen,
dat de juiste verhoudingen worden bereikt.
Een liberale burgemeester met een christelijke grondslag zou in Wouw
op zijn plaats kunnen zijn.
Deze aanvullingen, mijnheer de voorzitter, van mijn fractie wil ik gaarne
aan de Commissaris meegeven bij het begin van de selectieprocedure in het
vertrouwen dat de mening van de raad een heel belangrijke zal zijn,
uiteraard niet de enige factor, bij de uiteindelijke beslissing, waarvan
wij hopen dat deze ons een goede burgemeester zal brengen. Ook verzoeken
wij U met klem te willen bevorderen dat de te benoemen burgemeester zo
spoedig mogelijk in functie zal kunnen treden. Ik dank U wel.
De voorzitter geeft het woord aan mevrouw Kemperman- de Vet die als
volgt spreekt:
Mijnheer de Commissaris, U hebt zojuist kunnen vernemen aan welke voor
treffelijke kwaliteiten onze nieuwe burgemeester zou moeten voldoen.