rai
-30-
Het beleid voor een gemeente als Wouw is primair gericht op het tegengaan
van te sterke vestiging van buiten. Daartoe zijn alle kernen ingedeeld in
groeiklassen waarbij ten hoogste wordt voorzien in eigen woningbehoefte.
Zoals op blz. 88 van de nota staat vermeld, aldus de heer Jonkers, is het
de bedoeling dat de woningnood die in Wouw aanwezig is, wordt opgelost in
de stadsregio Roosendaal door de bouw van 300 woningen. Hij vindt dit
onaanvaardbaar. Daarnaast is hij van mening dat om de dorpskernen leefbaar
te maken, de natuurlijke aanwas zich moet kunnen vestigen. Daarom stelt
hij voor adhesie te betuigen met de motie van de gemeente Steenbergen
waarin deze stelt dat het al of niet groeien van een plaats gebaseerd moet
zijn op de ter plaatse aanwezige behoefte van de eigen bevolking en niet
op rekenkundige kunstjes.
Mevrouw Kemperman- de Vet ziet eveneens geen heil in de theoretische be
nadering zoals die in de nota is gegeven. De enige norm die gehanteerd
moet worden is naar haar mening het garanderen van de woningbehoefte en
het mogelijk maken van de normale groei in de dorpskernen.
De heer Joachems vindt de indeling in de groeiklassen 1 en 2 onaanvaard
baar. Het zou voor Wouw betekenen, dat deze niet meer mag groeien dan met
17 personen per jaar, hetgeen onhoudbaar is. Het regelen van de leefbaar
heid moet niet in Den Bosch gebeuren, aldus de heer Joachems, door indeling
in groeiklassen. Voor wat betreft de kleine kernen Heerle, Wouwse Plantage
en Moerstraten geldt dat deze geen enkele groeibeperking meer mag worden
opgelegd om de leefbaarheid te behouden. Hij pleit dan ook voor een over
levingsplan inplaats van een dorpenplan met leefbaarheidstoeslagen voor
zelfstandigen die zich willen gaan vestigen en locatiesubsidie voor sociale
woningbouw. Ten aanzien van de woningbouw vindt hij dat het gebied grenzend
aan de gemeente Wouw moet blijven fungeren als bufferzóne, zodat de bouw
plaatsen Herelseheide en Vroenhout niet aanvaardbaar zijn. Daarnaast zegt
de nota te weinig over het fietspadenplan, de tweede Nederlandse Luchthaven
en de aanleg van de Zoomweg. De herziening van het streekplan is tevens een
mooie gelegenheid om van de autokerkhoven af te komen. Namens de P.v.d.A.,
het C.D.A. en de V.V.D. dient de heer Joachems daarna een motie in, waarbij
de indeling in groeiklassen 1 en 2 wordt afgekeurd en de indeling in groei-
klasse 3 wenselijk wordt genoemd.
De heer Hellegers begint met te stellen dat de indeling in groeiklassen 1
en 2 onjuist is. Voorts hoopt hij dat er met de wensen van de gemeenten
rekening gehouden wordt. Wij zijn het wel eens met de doelstellingen van
Gedeputeerde Staten, doch met de uitwerking ervan kunnen wij ons niet
verenigen, aldus de heer Hellegers. Het lijkt wel of er buiten de stads
regio geen welzijn hoeft te zijn, mede gezien de indeling in de groei
klassen 1 en 2. Het probleem van de woningnood voor autochtonen wordt zo
nooit opgelost, het dreigt alleen nog maar erger te worden. Met de leef
baarheid en het welzijn van de kleine kernen is het helemaal triest gesteld,
wanneer deze kernen niet mogen uitgroeien. Het model-dorpenplan zoals dat
wordt voorgesteld is het paard achter de wagen spannen; eerst zeggen hoever
de groei mag gaan en daarna pas kijken wat voor de leefbaarheid nodig is.
Het theoretisch gegoochel met cijfertjes staat veraf van de realiteit,
leefbaarheid is geen optelsommetje, maar moet van geval tot geval bekeken
worden
De heer Goossens is van mening dat ook uitbreiding mogelijk moet blijven
voor de kleine kernen en dat er niet alleen woningen gebouwd moeten worden
voor dorpsgebondenen.
De heer Luysterburg zegt dat ook het gemeentebestuur ten aanzien van het
uitblijven van woningbouw in gebreke is gebleven. De bestemmingsplannen
laten te lang op zich wachten, met het gevolg dat er vertragingen optreden.