- 5 - Er is geen sprake meer van een volledig primaat collectief vervoer. In het voorstel wordt nog wel gesproken over een primaat collectief vervoer om het mogelijk te maken een collectief vervoer aan te kunnen bieden. Op deze wijze is het ook in andere gemeenten in het Streekgewest opgezet. Alle gemeenten bieden collectief vervoer. De deelname aan het collectief vervoer wordt geschat op 60 procent hetgeen geba seerd is op ervaringscijfers uit andere regio's. Bij de evaluatie eind 1999 zal uit de eigen ervaringsgegevens geput kunnen worden Voor het collectieve vervoer in het Streekgewest en Stadsge west is een Europese aanbestedingsprocedure in gang gezet. Verwacht wordt dat een en ander per 1 november 1998 is afge rond. Voor de periode 1 juli - 1 november 1998 worden aparte afspraken gemaakt met de huidige vervoerder PZN. De nieuwe vervoersregelingals gevolg van de aanbestedingsprocedure, zal niet langer duren dan uiterlijk 1 januari 2000. De eisen die gesteld worden aan het collectief vervoer zijn dusdanig dat het college geen mogelijkheden ziet om de plaatselijke taxibedrijven de uitvoering op zich te laten nemen. Het collectieve taxivervoer is te grootschalig voor de meeste individuele taxibedrijven en bovendien moet men beschikken over een grote centrale om alle aanvragen te coördineren. De genoemde onderzoeken hebben betrekking op ervaringscijfers elders in de provincie. Dit neemt overigens niet weg dat plaatselijke vervoersbedrijven bij het collectief vervoer ingeschakeld kunnen worden. Dat is ook nu het geval. Eind 1999 zal de uitvoering van de WVG worden geëvalueerd en de vergoedingen zullen qua aard en hoogte per 1 januari 2000 worden heroverwogen. Hij geeft verder aan dat het college in het voorstel betrok kenen de keus laat tussen collectief vervoer en een finan ciële bijdrage. Dit geldt ook voor de zogenaamde nieuwe gevallen. De jaarlijkse bijdrage wordt niet abrupt maar geleidelijk afgebouwd om de mensen de kans te geven aan de veranderde situatie te wennen. Bovendien hoopt hij dat daar mee het aantal bezwaarschriften beperkt zal blijven. Het aantal strippen is niet echt grootHet gaat er echter om de extra vervoerskosten van de gehandicapten ten opzichte van de niet-gehandicapten op te vangen. Het tekort in 1999 wordt geraamd op 448.000,-- maar dit kan wijzigen als gevolg van afwijkingen van de aannames die bij de raming zijn gehanteerd en het systeem van open-einde financiering. Getracht zal worden binnen de afgesproken budgetten de WVG uit te voeren. Hij zegt toe de uitgaven dit jaar verder nauwlettend te zullen volgen en daar zonodig tijdig op terug te zullen komen. Hij geeft aan dat het moeilijk is om de zorgplicht van de gemeente precies af te bakenen maar hij heeft er vertrouwen in dat door de voorgestelde maatregelen aan de zorgplicht wordt voldaan. Om de uitvoering financieel beheersbaar te houden zijn maxima ingebouwd ten aanzien van het aantal strippen en het aantal kilometers. De maatregelen zijn wel degelijk beleidsmatig onderbouwd.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1998 | | pagina 65