- 5 -
Er is geen sprake meer van een volledig primaat collectief
vervoer. In het voorstel wordt nog wel gesproken over een
primaat collectief vervoer om het mogelijk te maken een
collectief vervoer aan te kunnen bieden. Op deze wijze is het
ook in andere gemeenten in het Streekgewest opgezet. Alle
gemeenten bieden collectief vervoer. De deelname aan het
collectief vervoer wordt geschat op 60 procent hetgeen geba
seerd is op ervaringscijfers uit andere regio's. Bij de
evaluatie eind 1999 zal uit de eigen ervaringsgegevens geput
kunnen worden
Voor het collectieve vervoer in het Streekgewest en Stadsge
west is een Europese aanbestedingsprocedure in gang gezet.
Verwacht wordt dat een en ander per 1 november 1998 is afge
rond. Voor de periode 1 juli - 1 november 1998 worden aparte
afspraken gemaakt met de huidige vervoerder PZN. De nieuwe
vervoersregelingals gevolg van de aanbestedingsprocedure,
zal niet langer duren dan uiterlijk 1 januari 2000. De eisen
die gesteld worden aan het collectief vervoer zijn dusdanig
dat het college geen mogelijkheden ziet om de plaatselijke
taxibedrijven de uitvoering op zich te laten nemen. Het
collectieve taxivervoer is te grootschalig voor de meeste
individuele taxibedrijven en bovendien moet men beschikken
over een grote centrale om alle aanvragen te coördineren. De
genoemde onderzoeken hebben betrekking op ervaringscijfers
elders in de provincie. Dit neemt overigens niet weg dat
plaatselijke vervoersbedrijven bij het collectief vervoer
ingeschakeld kunnen worden. Dat is ook nu het geval.
Eind 1999 zal de uitvoering van de WVG worden geëvalueerd en
de vergoedingen zullen qua aard en hoogte per 1 januari 2000
worden heroverwogen.
Hij geeft verder aan dat het college in het voorstel betrok
kenen de keus laat tussen collectief vervoer en een finan
ciële bijdrage. Dit geldt ook voor de zogenaamde nieuwe
gevallen. De jaarlijkse bijdrage wordt niet abrupt maar
geleidelijk afgebouwd om de mensen de kans te geven aan de
veranderde situatie te wennen. Bovendien hoopt hij dat daar
mee het aantal bezwaarschriften beperkt zal blijven. Het
aantal strippen is niet echt grootHet gaat er echter om de
extra vervoerskosten van de gehandicapten ten opzichte van de
niet-gehandicapten op te vangen.
Het tekort in 1999 wordt geraamd op 448.000,-- maar dit kan
wijzigen als gevolg van afwijkingen van de aannames die bij
de raming zijn gehanteerd en het systeem van open-einde
financiering. Getracht zal worden binnen de afgesproken
budgetten de WVG uit te voeren. Hij zegt toe de uitgaven dit
jaar verder nauwlettend te zullen volgen en daar zonodig
tijdig op terug te zullen komen.
Hij geeft aan dat het moeilijk is om de zorgplicht van de
gemeente precies af te bakenen maar hij heeft er vertrouwen
in dat door de voorgestelde maatregelen aan de zorgplicht
wordt voldaan. Om de uitvoering financieel beheersbaar te
houden zijn maxima ingebouwd ten aanzien van het aantal
strippen en het aantal kilometers. De maatregelen zijn wel
degelijk beleidsmatig onderbouwd.