- 4 - Hij is van mening dat het college zich volledig laat leiden door financiële aspecten. Het zou echter beter zijn om eerst de uitgangspunten te bepalen voor de komende jaren gevolgd door een concept-programma van uitvoering en pas daarna dient de financiële ruimte te worden bepaald al dan niet met de inzet van algemene middelen. Er dienen verder standpunten te worden geformuleerd ten aanzien van het indiceringsproces en wie uiteindelijk gebruik kan maken van de voorzieningen. Welke rechten heeft een gehandicapte oudere in relatie tot andere inwoners? Hoe kan een voorzieningenpakket op maat worden aangeboden en hoe wordt oneigenlijk gebruik van de voorzieningen voorkomen? Op welke terreinen kan samenwerking met andere gemeenten praktische en financiële voordelen opleveren? Hij vraagt zich ook af op basis van welke visie wordt afge stapt van het huidige vergoedingssysteem voor echtparen en scootmobielbezittersbuiten de financiële afweging. Waarom is gekozen voor een bepaald aantal strippen? Hij is ook van mening dat het college een optimistische inschatting heeft gemaakt inzake de toekomstige vraag naar voorzieningen. Stabilisering van de kosten is alleen mogelijk als de indicering strenger wordt en de voorzieningen alleen terecht komen bij degenen die het echt nodig hebben. De voorkeur wordt gegeven aan het primaat collectief vervoer en de overgangsfase zoals in het oorspronkelijke voorstel is aangegeven. In het gewijzigd voorstel wordt gekozen voor optie 2 van het collectief vervoer vanwege het kostenaspect ondanks het feit dat het onzeker is of hiermee aan de zorg plicht wordt voldoen. Voor optie 3, een vervoersvoorziening op maatwordt niet gekozen omdat verwacht wordt dat hiermee de kosten niet in de hand zijn te houden. Zijn fractie is echter van mening dat de kosten wel in de hand kunnen worden gehouden omdat immers van de betrokkenen een eigen bijdrage wordt gevraagd die gelijk is aan de tarieven van het openbaar vervoer. Degenen die over eigen vervoer beschikken en eigen lijk niet tot de doelgroep beschikken, zullen hierdoor minder gemakkelijk gebruik maken van de regeling. Bovendien zullen de wachttijden en de gebruikersafstand van 25 kilometer verdere drempels opwerpen. Hij geeft dan ook de voorkeur aan optie 3 omdat deze volledig voldoet aan de zorgplicht. Hij stelt voor om bij wijze van experiment een jaar uitvoering te geven aan optie 3 gevolgd door een evaluatie en de definitie ve keuze. Wethouder KONINGS constateert dat de meerderheid van de gemeenteraad akkoord gaat met het gewijzigde voorstel. Het budget dat door het rijk voor de uitvoering van de WVG ter beschikking wordt gesteld, is op termijn bepalend voor het gemeentelijke budget. Extra inkomsten van het rijk ten aan zien van de WVG zullen ten goede komen aan de WVG-gerechtig- den. Hij zegt toe de wijze van indicering en keuring van de betrokkenen te bespreken in de regio. Op korte termijn ver wacht hij echter niet dat de protocollen te wijzigen zijn. Bovendien moet er een duidelijk aanwijsbare reden zijn om een WVG-gerechtigde te herkeuren.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1998 | | pagina 64