- 4 -
Hij is van mening dat het college zich volledig laat leiden
door financiële aspecten. Het zou echter beter zijn om eerst
de uitgangspunten te bepalen voor de komende jaren gevolgd
door een concept-programma van uitvoering en pas daarna dient
de financiële ruimte te worden bepaald al dan niet met de
inzet van algemene middelen. Er dienen verder standpunten te
worden geformuleerd ten aanzien van het indiceringsproces en
wie uiteindelijk gebruik kan maken van de voorzieningen.
Welke rechten heeft een gehandicapte oudere in relatie tot
andere inwoners? Hoe kan een voorzieningenpakket op maat
worden aangeboden en hoe wordt oneigenlijk gebruik van de
voorzieningen voorkomen? Op welke terreinen kan samenwerking
met andere gemeenten praktische en financiële voordelen
opleveren?
Hij vraagt zich ook af op basis van welke visie wordt afge
stapt van het huidige vergoedingssysteem voor echtparen en
scootmobielbezittersbuiten de financiële afweging. Waarom
is gekozen voor een bepaald aantal strippen?
Hij is ook van mening dat het college een optimistische
inschatting heeft gemaakt inzake de toekomstige vraag naar
voorzieningen. Stabilisering van de kosten is alleen mogelijk
als de indicering strenger wordt en de voorzieningen alleen
terecht komen bij degenen die het echt nodig hebben. De
voorkeur wordt gegeven aan het primaat collectief vervoer en
de overgangsfase zoals in het oorspronkelijke voorstel is
aangegeven. In het gewijzigd voorstel wordt gekozen voor
optie 2 van het collectief vervoer vanwege het kostenaspect
ondanks het feit dat het onzeker is of hiermee aan de zorg
plicht wordt voldoen. Voor optie 3, een vervoersvoorziening
op maatwordt niet gekozen omdat verwacht wordt dat hiermee
de kosten niet in de hand zijn te houden. Zijn fractie is
echter van mening dat de kosten wel in de hand kunnen worden
gehouden omdat immers van de betrokkenen een eigen bijdrage
wordt gevraagd die gelijk is aan de tarieven van het openbaar
vervoer. Degenen die over eigen vervoer beschikken en eigen
lijk niet tot de doelgroep beschikken, zullen hierdoor minder
gemakkelijk gebruik maken van de regeling. Bovendien zullen
de wachttijden en de gebruikersafstand van 25 kilometer
verdere drempels opwerpen. Hij geeft dan ook de voorkeur aan
optie 3 omdat deze volledig voldoet aan de zorgplicht. Hij
stelt voor om bij wijze van experiment een jaar uitvoering te
geven aan optie 3 gevolgd door een evaluatie en de definitie
ve keuze.
Wethouder KONINGS constateert dat de meerderheid van de
gemeenteraad akkoord gaat met het gewijzigde voorstel. Het
budget dat door het rijk voor de uitvoering van de WVG ter
beschikking wordt gesteld, is op termijn bepalend voor het
gemeentelijke budget. Extra inkomsten van het rijk ten aan
zien van de WVG zullen ten goede komen aan de WVG-gerechtig-
den. Hij zegt toe de wijze van indicering en keuring van de
betrokkenen te bespreken in de regio. Op korte termijn ver
wacht hij echter niet dat de protocollen te wijzigen zijn.
Bovendien moet er een duidelijk aanwijsbare reden zijn om een
WVG-gerechtigde te herkeuren.