- 59 -
Ter voorbereiding van de invoering van een maximumsnelheid
van 30 km/uur dient er naar gestreefd te worden de 30 km-
gebieden in aantal en omvang uit te breiden.
In de eerste fase kan worden volstaan met een sobere inrich
ting van de 30 km-zones. Dat houdt in dat de ingangen van de
30 km-gebieden duidelijk herkenbaar worden gemaakt met borden
en wegmarkeringen, of door zogenaamde inritconstructies. Bij
knelpunten kunnen plateaus en drempels als extra maatregel
worden aangebracht.
Hierbij mag echter de realiteit niet uit het oog verloren
worden.
Vanwege de financiële beperkingen die ook dit beleidsterrein
kent is het niet mogelijk veel op korte termijn te realise
ren.
Ten aanzien van het invoeren van een 30 km-zone op de door
gaande routes staan wij afwijzend.
In het verkeersplan Rucphen hebben deze wegen een stroomfunc
tie en hierbij dient - ook volgens het Startprogramma Duur
zaam Veilig - de verkeersfunctie te overheersen.
Overigens is niet iedereen enthousiast over het verlagen van
de toegestane snelheid in de bebouwde kom.
Daar onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid duidelijk gemaakt heeft dat driekwart van
de automobilisten tegen verlaging van de toegestane snelheid
in de bebouwde kom is, is de landelijke verkeersofficier van
mening dat het terugbrengen van de maximumsnelheid in de
bebouwde kom alleen nut heeft als met behulp van bochten en
drempels harder rijden onmogelijk gemaakt wordt.
De Adviesdienst Verkeer en Vervoer, een onderdeel van het
ministerie van verkeer en waterstaat, is de mening toegedaan
dat door de invoering van 30 km-zones de automobiliteit
toeneemt en het milieu extra belast wordt.