11
Waarom is uw college wel bereid de subsidie aan stichting maatschappelijke
dienstverlening op maximaal de ontvangen rijksbijdrage te stellen, terwijl u dat
voor onderwijshuisvesting niet doet?
Klopt het dat bij het verzorgingshuis de Vlegter niets is geregeld t.a.v. inspraak
en medezeggenschap voor bewoners? Is uv^college bereid dit bespreekbaar te
stellen bij de stichting Groenhuijsen of het gecoördineerd ouderenwerk wat
sinds 1 augustus ressorteert onder de stichting Thuiszorg West Brabant?
Waarom heeft uw college er voor gekozen om nog geen subsidiebedrag voor
steunpunt Sprundel in de begroting op te nemen ondanks dat bekend is dat het
steunpunt in het voorjaar van 1998 operationeel zal zijn? Wij denken dat dit
gedaan is om een sluitende begroting aan te kunnen bieden.
B. Voorstellen
De PvdA stelt voor om zo spoedig mogelijk alle inwoners via een duidelijke
folder te informeren over de mogelijkheden van de pas vastgestelde
armoedenota, waardoor alle mensen bereikt worden die in aanmerking komen
voor een bijdrage. In de folder dient een oproep gedaan te worden aan mensen,
die daarvoor in aanmerking denken te komen, om zich te melden bij sociale
zaken. Mond-op-mond-reclame geldt namelijk niet voor alle inwoners.
Onderzoek naar het onderbrengen van het jeugdwerk in St.Willebrord in
buurthuis De Lanteern. Het buurthuis zou eventueel via verbouwing en
uitbreiding daarvoor geschikt gemaakt kunnen worden. Het jeugdhuis zou dan
gebruikt kunnen worden voor het totale peuterspeelzaalwerk.
Het meerrisicojongerenproject wordt - ondanks kritische opmerkingen tijdens de
evaluatie - toch gewoon op de oude manier voortgezet dan wel geïntegreerd in
het totale jeugd en jongerenbeleid. Omdat wij ons grote zorgen blijven maken
over - de in onze ogen - verkeerde aanpak van de jongerenproblematiek in onze
gemeente, stellen wij nogmaals voor om onze voorstellen gedaan in onze nota
over de toekomst van het jeugd- en jongerenwerk nog eens in overweging te
nemen. Bovendien dienen ook de aanbevelingen in de notie jeugdzorgbeleid
(besproken in april 1997) daarbij te worden betrokken. Deze aanbevelingen
komen grotendeels overeen met de door de PvdA opgestelde notitie over het
jeugd- en jongerenwerk. Wij stellen daarom voor beide bovengenoemde notities
te betrekken bij de opstelling van de nota integraal jeugdbeleid.
Op korte termijn stelt de gemeente een onderzoek in om in ieder geval in 1998
nog een voorziening tot samenkomst te verwezenlijken op de begraafplaats te
St.Willebrord. Mogelijk kan de gemeente het materiaal beschikbaar stellen en
verzorgd worden onder regie van het kerkbestuur met medewerking van
vrijwilligers.
12
Op het gebied van kwijtschelding hebben gemeenten en waterschappen meer
beleidsvrijheid gekregen. Vanaf 1 januari 1997 mogen de gemeenten de
kwijtscheldingsnorm voor noodzakelijk geachte kosten van bestaan verruimen tot
100 procent. Het is noodzakelijk dat de raad een keuze maakt. Wij realiseren ons
dat een algehele verruiming van de kwijtscheldingsnorm de tarieven voor lokale
heffingen omhoog zal drijven omdat meer mensen aanspraak zullen maken op de
voorziening. Echter in deze tijd waarin de rijken steeds rijker worden en de armen
veel minder van de economische vooruitgang profiteren en dus veelal op
achterstand blijven, is een dergelijke beleidsmaatregel acceptabel. Bij de
toekenning van bijzondere bijstand mag ook gemeentelijjk een catagoriaal beleid
worden gevoerd. Omdat er situaties zijn, waarin elk lid bij individuele toetsing recht
zou hebben op een voorziening. Dan is een individuele toets niet doelmatig.
Gemeenten en waterschappen kunnen dus overwegen de hogere
kwijtscheldingsnorm toe te passen op een groep voor wie dat het meeste urgent
is. Dat zijn volgens vele onderzoeken de huishoudens met kinderen.
Uitvoeringstechnisch is deze groep gemakkelijk te traceren. Een differentiatie in het
kwijtscheldingsbeleid is o.i. gewenst. Wij stellen u dan ook voor op korte termijn
met voorstellen te komen waarbij:
a. In onze gemeente de 100 kwijtscheldingsnorm gaat gelden voor
huishoudens met kinderen;
b. Regionaal met omliggende gemeenten en waterschappen afspraken te
maken om ook daar op deze manier de 100%-norm te hanteren.
Onze gemeente maakt zich in regionaal verband sterk voor een bredere invulling
van het KAPS, waarbij niet alleen de gehandicapten en ouderen worden betrokken,
maar ook het ziekenfondsvervoer, de bereikbaarheid van de kleine kernen en de
grotere kernen in de avonduren en het leerlingenvervoer. Op deze wijze kan het
KAPS uitgroeien tot een financieel en organisatorisch sluitend systeem