11 Waarom is uw college wel bereid de subsidie aan stichting maatschappelijke dienstverlening op maximaal de ontvangen rijksbijdrage te stellen, terwijl u dat voor onderwijshuisvesting niet doet? Klopt het dat bij het verzorgingshuis de Vlegter niets is geregeld t.a.v. inspraak en medezeggenschap voor bewoners? Is uv^college bereid dit bespreekbaar te stellen bij de stichting Groenhuijsen of het gecoördineerd ouderenwerk wat sinds 1 augustus ressorteert onder de stichting Thuiszorg West Brabant? Waarom heeft uw college er voor gekozen om nog geen subsidiebedrag voor steunpunt Sprundel in de begroting op te nemen ondanks dat bekend is dat het steunpunt in het voorjaar van 1998 operationeel zal zijn? Wij denken dat dit gedaan is om een sluitende begroting aan te kunnen bieden. B. Voorstellen De PvdA stelt voor om zo spoedig mogelijk alle inwoners via een duidelijke folder te informeren over de mogelijkheden van de pas vastgestelde armoedenota, waardoor alle mensen bereikt worden die in aanmerking komen voor een bijdrage. In de folder dient een oproep gedaan te worden aan mensen, die daarvoor in aanmerking denken te komen, om zich te melden bij sociale zaken. Mond-op-mond-reclame geldt namelijk niet voor alle inwoners. Onderzoek naar het onderbrengen van het jeugdwerk in St.Willebrord in buurthuis De Lanteern. Het buurthuis zou eventueel via verbouwing en uitbreiding daarvoor geschikt gemaakt kunnen worden. Het jeugdhuis zou dan gebruikt kunnen worden voor het totale peuterspeelzaalwerk. Het meerrisicojongerenproject wordt - ondanks kritische opmerkingen tijdens de evaluatie - toch gewoon op de oude manier voortgezet dan wel geïntegreerd in het totale jeugd en jongerenbeleid. Omdat wij ons grote zorgen blijven maken over - de in onze ogen - verkeerde aanpak van de jongerenproblematiek in onze gemeente, stellen wij nogmaals voor om onze voorstellen gedaan in onze nota over de toekomst van het jeugd- en jongerenwerk nog eens in overweging te nemen. Bovendien dienen ook de aanbevelingen in de notie jeugdzorgbeleid (besproken in april 1997) daarbij te worden betrokken. Deze aanbevelingen komen grotendeels overeen met de door de PvdA opgestelde notitie over het jeugd- en jongerenwerk. Wij stellen daarom voor beide bovengenoemde notities te betrekken bij de opstelling van de nota integraal jeugdbeleid. Op korte termijn stelt de gemeente een onderzoek in om in ieder geval in 1998 nog een voorziening tot samenkomst te verwezenlijken op de begraafplaats te St.Willebrord. Mogelijk kan de gemeente het materiaal beschikbaar stellen en verzorgd worden onder regie van het kerkbestuur met medewerking van vrijwilligers. 12 Op het gebied van kwijtschelding hebben gemeenten en waterschappen meer beleidsvrijheid gekregen. Vanaf 1 januari 1997 mogen de gemeenten de kwijtscheldingsnorm voor noodzakelijk geachte kosten van bestaan verruimen tot 100 procent. Het is noodzakelijk dat de raad een keuze maakt. Wij realiseren ons dat een algehele verruiming van de kwijtscheldingsnorm de tarieven voor lokale heffingen omhoog zal drijven omdat meer mensen aanspraak zullen maken op de voorziening. Echter in deze tijd waarin de rijken steeds rijker worden en de armen veel minder van de economische vooruitgang profiteren en dus veelal op achterstand blijven, is een dergelijke beleidsmaatregel acceptabel. Bij de toekenning van bijzondere bijstand mag ook gemeentelijjk een catagoriaal beleid worden gevoerd. Omdat er situaties zijn, waarin elk lid bij individuele toetsing recht zou hebben op een voorziening. Dan is een individuele toets niet doelmatig. Gemeenten en waterschappen kunnen dus overwegen de hogere kwijtscheldingsnorm toe te passen op een groep voor wie dat het meeste urgent is. Dat zijn volgens vele onderzoeken de huishoudens met kinderen. Uitvoeringstechnisch is deze groep gemakkelijk te traceren. Een differentiatie in het kwijtscheldingsbeleid is o.i. gewenst. Wij stellen u dan ook voor op korte termijn met voorstellen te komen waarbij: a. In onze gemeente de 100 kwijtscheldingsnorm gaat gelden voor huishoudens met kinderen; b. Regionaal met omliggende gemeenten en waterschappen afspraken te maken om ook daar op deze manier de 100%-norm te hanteren. Onze gemeente maakt zich in regionaal verband sterk voor een bredere invulling van het KAPS, waarbij niet alleen de gehandicapten en ouderen worden betrokken, maar ook het ziekenfondsvervoer, de bereikbaarheid van de kleine kernen en de grotere kernen in de avonduren en het leerlingenvervoer. Op deze wijze kan het KAPS uitgroeien tot een financieel en organisatorisch sluitend systeem

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1998 | | pagina 215