- 9 - a. de nieuwe Flora- en Faunawet, zoals is vastgesteld door de 2e Kamer, mogelijkheden biedt om op lokaal bestuurlijk niveau maatregelen te nemen om bepaalde planten een status van beschermde soort te geven; b. de mogelijkheid bestaat in de A.P.V. artikelen op te nemen die gericht zijn op een verbod van snoeien, verhandelen, vervoeren en in bezit hebben van bepaalde soorten be schermde planten of delen daarvan. Wij vragen u vervolgens zo spoedig mogelijk maatregelen te nemen die er toe leiden dat het zo goed als onmogelijk wordt gemaakt het gebied onbevoegd te betreden, met als doel de afrastering te vernietigen en planten te snoeien en mee te nemen als handel. Een mogelijkheid is door bij de ingangen en kruisingen van de onverharde zandpaden ten zuiden van de heemtuin stevige zware palen in de grond te plaatsen als barrière voor auto's. Met name de zuidwestelijke paden zijn tegen lage kosten te egaliseren zodat vriendelijke wandel-, fiets- en ruiterpaden ontstaan. Wanneer op regelmatige af stand eenvoudige afvalbakken worden geplaatst, wordt tevens afval en zwerfvuil tegengegaan en creëert u een natuurlijke aansluiting op ons zeldzame natuurgebied. Voorts zou aan de zuidelijke zijde de zwakke afrastering verstevigd en minder toegankelijk moeten worden gemaakt door het aan de binnenzijde kruislings-diagonaal-aanbrengen van hoekprofielen, tussen de staanders. Wij verzoeken u derhalve zo spoedig mogelijk invulling te geven aan de beveiliging van de heemtuin en wij vernemen graag uw reactie. VOORZITTER: De ondergrond van de heemtuin is eigendom van de gemeente Rucphen. Tussen gemeente en WVS geldt echter een overeenkomst (van april 1991)waarbij de exploitatie, inclu sief het onderhoud van de heemtuin zijn overgedragen aan het WVS. De gemeente betaalt aan het WVS een jaarlijkse bijdrage in de (loon)kosten. De afrastering is derhalve een zaak van het WVS. Verdergaande administratieve maatregelen of verbodsbepalingen treffen in dit geval geen doel. Waar het in dit geval aan ontbreekt, is de bekendheid van de daders. Wanneer die bekend worden, biedt het Wetboek van Strafrecht voldoende aankno pingspunten om hen te vervolgen. Afsluiting van de wegen in de omgeving van de heemtuin vinden wij geen goede oplossing. Dit is ook niet zonder meer moge lijk i.v.m. de bepalingen van de Wegenwet c.q. de Wegenver keerswet. Vooralsnog menen wij stellig, dat bij de toepassing van deze wetten de belangen van eigenaren van aanliggende eigendommen en landerijen zullen moeten prevaleren boven het belang van de heemtuin bij onttrekking aan het openbaar verkeer danwel het treffen van (fysieke) verkeersmaatregelen. Voor zover onze informatie strekt, is de nieuwe Flora- en Faunawet nog niet in werking en biedt dus ook nog geen basis om enige maatregel te treffen, nog afgezien van de vraag, of de wet daartoe mogelijkheden biedt.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1998 | | pagina 19