- 9 -
a. de nieuwe Flora- en Faunawet, zoals is vastgesteld door de
2e Kamer, mogelijkheden biedt om op lokaal bestuurlijk
niveau maatregelen te nemen om bepaalde planten een status
van beschermde soort te geven;
b. de mogelijkheid bestaat in de A.P.V. artikelen op te nemen
die gericht zijn op een verbod van snoeien, verhandelen,
vervoeren en in bezit hebben van bepaalde soorten be
schermde planten of delen daarvan.
Wij vragen u vervolgens zo spoedig mogelijk maatregelen te
nemen die er toe leiden dat het zo goed als onmogelijk wordt
gemaakt het gebied onbevoegd te betreden, met als doel de
afrastering te vernietigen en planten te snoeien en mee te
nemen als handel. Een mogelijkheid is door bij de ingangen en
kruisingen van de onverharde zandpaden ten zuiden van de
heemtuin stevige zware palen in de grond te plaatsen als
barrière voor auto's. Met name de zuidwestelijke paden zijn
tegen lage kosten te egaliseren zodat vriendelijke wandel-,
fiets- en ruiterpaden ontstaan. Wanneer op regelmatige af
stand eenvoudige afvalbakken worden geplaatst, wordt tevens
afval en zwerfvuil tegengegaan en creëert u een natuurlijke
aansluiting op ons zeldzame natuurgebied.
Voorts zou aan de zuidelijke zijde de zwakke afrastering
verstevigd en minder toegankelijk moeten worden gemaakt door
het aan de binnenzijde kruislings-diagonaal-aanbrengen van
hoekprofielen, tussen de staanders.
Wij verzoeken u derhalve zo spoedig mogelijk invulling te
geven aan de beveiliging van de heemtuin en wij vernemen
graag uw reactie.
VOORZITTER: De ondergrond van de heemtuin is eigendom van de
gemeente Rucphen. Tussen gemeente en WVS geldt echter een
overeenkomst (van april 1991)waarbij de exploitatie, inclu
sief het onderhoud van de heemtuin zijn overgedragen aan het
WVS. De gemeente betaalt aan het WVS een jaarlijkse bijdrage
in de (loon)kosten. De afrastering is derhalve een zaak van
het WVS.
Verdergaande administratieve maatregelen of verbodsbepalingen
treffen in dit geval geen doel. Waar het in dit geval aan
ontbreekt, is de bekendheid van de daders. Wanneer die bekend
worden, biedt het Wetboek van Strafrecht voldoende aankno
pingspunten om hen te vervolgen.
Afsluiting van de wegen in de omgeving van de heemtuin vinden
wij geen goede oplossing. Dit is ook niet zonder meer moge
lijk i.v.m. de bepalingen van de Wegenwet c.q. de Wegenver
keerswet. Vooralsnog menen wij stellig, dat bij de toepassing
van deze wetten de belangen van eigenaren van aanliggende
eigendommen en landerijen zullen moeten prevaleren boven het
belang van de heemtuin bij onttrekking aan het openbaar
verkeer danwel het treffen van (fysieke) verkeersmaatregelen.
Voor zover onze informatie strekt, is de nieuwe Flora- en
Faunawet nog niet in werking en biedt dus ook nog geen basis
om enige maatregel te treffen, nog afgezien van de vraag, of
de wet daartoe mogelijkheden biedt.