- 58 - Er zal pas sprake zijn van nieuw beleid ten aanzien van de uitvoering van de WVG nadat de evaluatie achter de rug is. De evaluatie zal eind 1999 plaatsvinden. In de commissie is besloten de inkomenstoets te laten vervallen. De WVG is overigens geen behoeftenregeling zoals de ABW maar het is een bijdrage in de meerkosten van een gehandicapte in het kader van vervoer en wonen. De hogere gemeentelijke belastingen in 1999 zijn niet het gevolg van het rijksbeleid omdat de autonome toename van het gemeentefonds voldoende is. Daar staat echter tegenover dat wij de laatste drie jaar geconfronteerd zijn met een korting van ongeveer 1,8 miljoen gulden. Dit werkt natuurlijk wel door in de eigen tarieven. Wij kunnen dan ook geen sluitende begroting presenteren zonder de belastingen te verhogen. Budgetoverschrijdingen bij de verschillende sectoren vinden alleen plaats wanneer daar raadsbesluiten aan ten grondslag liggen. Anderzijds zijn ook prijs- en loonstijgingen van invloed op de tekorten. De reden van het negatieve saldo op hoofdfunctie 5 is door ons duidelijk aangegeven. Wij voeren al jaren het beleid dat het budget van een bepaald jaar uitgangspunt is voor het budget van het daaropvolgende j aar De vraag werd gesteld waarom de stichting Maatwerk duurder is dan de stichting Weerwerk bij de uitvoering van de WIW. Dit heeft te maken met de toerekening van kosten. Bij de stich ting Maatwerk werd namelijk alle overhead toegerekend. Door de stichting Weerwerk worden de overheadkosten niet doorbere kend. Bovendien verzorgt deze stichting alleen het materiële werkgeversschap en dient de gemeente zelf voor acquisitie, begeleiding e.d. te zorgen. In de loop van 1999 komen wij gedetailleerd op deze zaken terug. De stichting Maatwerk heeft overigens de werkzaamheden met de beschikbare middelen goed uitgevoerd. Op dit moment is nog niet bekend hoe groot de reserve zal zijn aan het einde van dit jaar wanneer de stichting daadwerkelijk ophoudt te bestaan. Naar verwachting zal het gaan om ongeveer 1 miljoen gulden. Het is niet terecht dat door sommige raadsleden gesuggereerd wordt dat de gemeente niets aan minimabeleid doetWij hebben een armoedebeleid geformuleerd, wij hebben een kwijtschei- dingsbeleid, wij gaan soepel om met betalingsregelingen, wij kennen premies toe in het kader van de sociale activering, etcetc Wij stellen al jaren oude computers ter beschikking van de scholen De gaswinst is vrijgemaakt ten behoeve van de reserve struc- tuurverbeterende investeringen. Zouden wij deze gelden aan wenden voor egalisatie van de belastingen dan kunnen bepaalde werken zoals centralisatie van sociaal culturele activiteiten niet doorgaan. De raad heeft diverse wensen en financieringsmogelijkheden naar voren gebrachtIk kan hier pas een uitspraak over doen wanneer precies duidelijk is wat de voltallige raad wenst. Alles hangt namelijk met elkaar samen. Hierna schort de VOORZITTER de vergadering voor 3 0 minuten.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1998 | | pagina 163