- 56 - De basissubsidie van ruim 128.000,--, die onlangs in het kader van het startprogramma duurzaam veilig verkeer is ontvangen, is bedoeld voor infrastructurele aanpassingen. Dit staat geheel los van eventuele subsidies in het kader van 30- en 60-kilometerzonesOm in aanmerking te komen voor de laatstgenoemde subsidies moet een inschatting worden gegeven van de projecten die wij de komende jaren willen gaan uitvoe ren. Verder moet aangegeven worden om welk gebied het gaat en op welke wijze wij zelf in het eigen aandeel van 60 procent van de kosten denken te voorzien. Voordat wij subsidie aan vragen, dienen we eerst de vraag te beantwoorden of er geld voor beschikbaar is en of we het geld aan dit doel wensen te besteden. Eerst dan kan een subsidieaanvraag worden gedaan. Bij wijze van proef hebben wij een 3 0-kilometer traject in nadere studie. Het gaat hierbij om het gebied dat ontsloten wordt door de Vorenseindseweg, Hertog-Janlaan, Hertogstraat en de St. Janstraat. Op korte termijn zal in het kader van de stads- en dorpsvernieuwing aan dit oudere gedeelte aandacht worden besteed. Bij de planvoorbereiding zal reeds aandacht worden geschonken aan de geluidsbelasting en de te nemen maatregelen in dit kader door de ontsluiting van het verkeer via de Noorder straat en Rucphensebaan. Woningen aan de Rucphense Vaartkant staan niet op de A-lijst maar op de B-lijst en dat betekent dat de berekende gevelbe lasting onder de 65 dba blijft. Deze woningen zijn dan ook in het project gevelsanering niet opgenomen. Wij kunnen op de vastgestelde lijsten geen invloed uitoefenen. Wij volgen de ontwikkelingen ten aanzien van alternatieve energiebronnen op de voetWij gaan echter geen dure studies verrichten naar zaken waarvan we de haalbaarheid niet kennen. Er zijn op dit moment zoveel ontwikkelingen met betrekking tot de afvalverwerking gaande dat men onderhand door de bomen het bos niet meer ziet. Nadat de verkoop van de Kragge II is afgerond, zal de kwestie van de milieustraten weer naar voren komen. Er was tussen gemeenten afgesproken dat op het moment dat in de nieuwe gemeenten de milieustraten gerealiseerd zouden zijn we dan met elkaar zouden discussiëren omtrent de status daarvan. Dat traject zal vervroegd worden afhankelijk van de verkoop van de Kragge II. Er zal dan een totaal andere situatie ontstaan. Het is dan bijvoorbeeld nog maar de vraag of de transportkostenverevening overeind zal blijven indien het beheer van de milieustraten weer een taak van de afzon derlijke gemeenten zou worden. De verkoop van de Kragge II verloopt overigens zeer moeizaam en de provincie heeft in dezen ook nog geen duidelijk standpunt ingenomen. Zodra er meer duidelijkheid is omtrent de verkoop zal ik u nader informeren omtrent de exploitatie van de milieustraten en de toekomstige taken van het Streekgewest op dit terrein. Het is nu overigens nog te vroeg om in te gaan op eventuele over schotten als gevolg van de verkoop van de Kragge II. Mocht er sprake zijn van eventuele overschotten dan zouden deze aange wend kunnen worden ten behoeve van een minder snelle stijging van de afvalstoffenheffing.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1998 | | pagina 161