- 56 -
De basissubsidie van ruim 128.000,--, die onlangs in het
kader van het startprogramma duurzaam veilig verkeer is
ontvangen, is bedoeld voor infrastructurele aanpassingen. Dit
staat geheel los van eventuele subsidies in het kader van 30-
en 60-kilometerzonesOm in aanmerking te komen voor de
laatstgenoemde subsidies moet een inschatting worden gegeven
van de projecten die wij de komende jaren willen gaan uitvoe
ren. Verder moet aangegeven worden om welk gebied het gaat en
op welke wijze wij zelf in het eigen aandeel van 60 procent
van de kosten denken te voorzien. Voordat wij subsidie aan
vragen, dienen we eerst de vraag te beantwoorden of er geld
voor beschikbaar is en of we het geld aan dit doel wensen te
besteden. Eerst dan kan een subsidieaanvraag worden gedaan.
Bij wijze van proef hebben wij een 3 0-kilometer traject in
nadere studie. Het gaat hierbij om het gebied dat ontsloten
wordt door de Vorenseindseweg, Hertog-Janlaan, Hertogstraat
en de St. Janstraat. Op korte termijn zal in het kader van de
stads- en dorpsvernieuwing aan dit oudere gedeelte aandacht
worden besteed.
Bij de planvoorbereiding zal reeds aandacht worden geschonken
aan de geluidsbelasting en de te nemen maatregelen in dit
kader door de ontsluiting van het verkeer via de Noorder
straat en Rucphensebaan.
Woningen aan de Rucphense Vaartkant staan niet op de A-lijst
maar op de B-lijst en dat betekent dat de berekende gevelbe
lasting onder de 65 dba blijft. Deze woningen zijn dan ook in
het project gevelsanering niet opgenomen. Wij kunnen op de
vastgestelde lijsten geen invloed uitoefenen.
Wij volgen de ontwikkelingen ten aanzien van alternatieve
energiebronnen op de voetWij gaan echter geen dure studies
verrichten naar zaken waarvan we de haalbaarheid niet kennen.
Er zijn op dit moment zoveel ontwikkelingen met betrekking
tot de afvalverwerking gaande dat men onderhand door de bomen
het bos niet meer ziet. Nadat de verkoop van de Kragge II is
afgerond, zal de kwestie van de milieustraten weer naar voren
komen. Er was tussen gemeenten afgesproken dat op het moment
dat in de nieuwe gemeenten de milieustraten gerealiseerd
zouden zijn we dan met elkaar zouden discussiëren omtrent de
status daarvan. Dat traject zal vervroegd worden afhankelijk
van de verkoop van de Kragge II. Er zal dan een totaal andere
situatie ontstaan. Het is dan bijvoorbeeld nog maar de vraag
of de transportkostenverevening overeind zal blijven indien
het beheer van de milieustraten weer een taak van de afzon
derlijke gemeenten zou worden. De verkoop van de Kragge II
verloopt overigens zeer moeizaam en de provincie heeft in
dezen ook nog geen duidelijk standpunt ingenomen. Zodra er
meer duidelijkheid is omtrent de verkoop zal ik u nader
informeren omtrent de exploitatie van de milieustraten en de
toekomstige taken van het Streekgewest op dit terrein. Het is
nu overigens nog te vroeg om in te gaan op eventuele over
schotten als gevolg van de verkoop van de Kragge II. Mocht er
sprake zijn van eventuele overschotten dan zouden deze aange
wend kunnen worden ten behoeve van een minder snelle stijging
van de afvalstoffenheffing.