- 3 -
8. Intergemeentelijke Voorstel over de vormgeving van de intergemeentelijke
samenwerking na samenwerking, na de gemeentelijke herindeling
herindeling
De heer MARIJNISSEN is van mening dat het voorstel van het
dagelijks bestuur van het Streekgewest niet ver genoeg gaat.
Hij is van mening dat Rucphen echter aan de discussie moet
blijven deelnemen. Daarnaast dient zeer duidelijk gelet te
worden op zaken als prijs en kwaliteit.
De heer ERMEN gaat in op de uitgangspunten voor intergemeen
telijke samenwerking. Deze zijn: efficiency, afstemming van
bovenlokale vraagstukken, onderlinge informatie-uitwisseling
en het behartigen van gemeenschappelijke belangen. Het gaat
er dus om dat onze gemeente zoveel mogelijk zelfstandig haar
taken uitvoert. Taken die te duur of te omvangrijk zijn,
dienen in samenwerking met andere gemeenten te worden uitge
voerd. Zijn fractie is tegen de wijze waarop het Streekge
west, in feite als "vierde bestuurslaag," functioneert.
Verder gaat hij puntsgewijs in op het voorstel:
1. de samenwerking op sociaal-economisch terrein, met als
schaal West-Brabant, is van fundamenteel belang voor de
economische ontwikkeling en de werkgelegenheid binnen de
regio. Het is dan ook de vraag of de huidige vorm van
samenwerking de meest passende is op dat terrein. Het valt
te verwachten dat op sociaal-economisch terrein nadere
voorstellen met betrekking tot de meest effectieve vorm
van samenwerking zullen volgen;
2. samenwerking met andere gemeenten moet flexibeler worden
georganiseerd en hierbij mag geen sprake zijn van vrij
blijvendheid. Meerjarenafspraken zijn derhalve noodzake
lijk;
3het primaat dient te liggen bij de gemeenten en het sys
teem van overgedragen taken dient te worden losgelaten;
4de vorming van een klein en slagvaardig regiobestuur is
noodzakelijk en dit bestuur dient zich te beperken tot het
beheren van diensten en het vervullen van de werkgevers-
rol
5. in de doelomschrijving dient een paragraaf opgenomen te
worden betreffende het behartigen van de gemeenschappelij
ke belangen van de regio West-Brabant. Dit betekent niet
het weer optuigen van het Streekgewest maar meer het
behartigen van gemeenschappelijke belangen op bepaalde
beleidsterreinen in relatie tot provincie, rijk en Europe
se gemeenschap;
6omtrent de gewenste kwaliteit wordt alleen ingegaan op
organisatievarianten alsmede de bijbehorende kosten. Dat
is geen juiste weergave van het begrip "kwaliteit". Bij
afname van diensten en producten dient het te gaan om een
optimale verhouding tussen prijs, kwaliteit en levertijd.
Voor elke dienst en voor elk product dienen de criteria
apart te worden geformuleerd door de samenwerkende gemeen
ten;
7. echte bezuinigingen zijn niet te behalen via de organisa
tievorm maar vooral bij de diensten en bij de producten.
Een voorkeur voor een van de aangegeven varianten is dan
ook niet te geven;