- 12 -
Natuurlijk beseffen wij dat de WSR haar eigen beleid voert
inzake de verkoop van huurwoningen en haar eigen verantwoor
delijkheid heeft. Dat betekent toch niet dat de WSR niet
bereid zou moeten zijn om de signalen van de raad serieus op
te pakken en nader te overwegen? Wij zijn het overigens
volledig met uw college en de WSR eens dat een kernvoorraad
van goedkope huurwoningen in stand moet worden gehouden.
Op onze vragen betreffende de actieve grondpolitiek hebben
wij geen concreet antwoord gekregen.
Hoe hard is de garantie dat de aanleg van de visvijver de
gemeente geen cent kost?
Wij blijven van mening dat er minder geld ingeruimd moet
worden voor de aanschaf van plaatsnaamborden. Een budget van
50.000,-- zou voldoende moeten zijn. Het resterende deel
van de oorspronkelijke investering kan beter besteed worden
aan de verbetering van de openbare verlichting en een extra
onderhoudsbeurt van diverse trottoirs in de kerkdorpen. Wij
hebben zelf een inventarisatie opgesteld, welke wij u straks
zullen overhandigen.
Wij zien op tegen de hoge exploitatielasten van de mobiele
communicatiemiddelen en naar onze mening moet bezien worden
of hiervoor een goedkopere oplossing kan worden bedacht.
De door ons voorgestelde wijzigingen in het investeringspro
gramma leveren een investeringsbedrag van 135.000,-- op.
Deze gelden kunnen in 1998 op de volgende wijze worden inge
zet: 35.000,-- extra ten behoeve van openbare verlichting
en 100.000,-- voor de verbetering van trottoirs.
De heer DE JONG: Het realiseren van de verbindingsweg tussen
Helakkerstraat en Bernhardstraat kan ons niet snel genoeg
gaan. Waar het gaat om de reconstructie van de Bernhardstraat
met daarbij een fietspad vinden wij uw "streven" niet vol
doende. Wij stellen u dan ook voor om gelijk met de doortrek
king de reconstructie van de Bernhardstraat op te pakken met
daarbij de realisatie van een vrijliggend fietspad. Doordat
de Bernhardstraat de ontsluitingsweg wordt van het industrie
terrein en veel gebruikt gaat worden door vrachtverkeer is de
realisatie van een vrijliggend fietspad voor ons onvermijde
lijk.
In uw beantwoording m.b.t. de status van het verkeersplan
geeft u zelfs aan dat het plan meer is dan een discussiestuk.
Daarnaast gebruikt u het als toetsingskader en wordt bij
aanpak zelfs prioriteit toegekend aan verkeersonveilige
kruispunten en wegvakken. In een raadsbreed gedragen amende
ment is bij de behandeling van dit plan besloten het plan
vast te stellen als discussienota. Volgens ons lijkt dit op
een controverse. Wij stellen u dan ook voor het plan op korte
termijn te evalueren waardoor de status misschien wel in uw
uitvoeringsidee kan wijzigen.