- 2 - Gas, licht en water werden aanzienlijk duurder door de mi lieuheffingen. Kortom, de burgers hebben zelf voor een gezon de financiële situatie gezorgd. Jarenlang heeft men gespaard en gesappeld om later de vruch ten te kunnen plukken. Maar kan men dit nu ook. Profiteert iedereen nu van onze gezonde economie. Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij Wij praten voortdurend over kwijtschelding van gemeentelijke lasten voor hen die dat werkelijk niet kunnen betalen. Nor maal zou toch zijn dat men ook van het minimumloon of van een uitkering die lasten zou kunnen betalen. Dat is altijd uit gangspunt geweest. Binnenkort organiseert de VNG een armoedeconferentieCen traal staat dan de vraag wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor een fatsoenlijk bestaansniveau: rijk, gemeenten of allebei. In toenemende mate zijn de mensen met een laag inkomen aangewezen op inkomensondersteuning door gemeenten. Kwijtschelding, bijzondere bijstand, kortingskaarten voor sportverenigingen en schouwburg, geld voor deelname aan maatschappelijk verkeer. Burgers worden op deze manier niet gelijk behandeld. De ene gemeente is kapitaalkrachtiger dan de andere. Bovendien vind ik dit alles nogal stigmatiserend werken. Het is niet lollig om je hand te moeten ophouden. Het gaat economisch zeer goed in ons land. Iedereen mag gaan wonen waar hij of zij wil. Helaas mogen kleinere gemeenten, groeiklasse III, niet of nauwelijks bouwen. In Rucphen staan 490 mensen te dringen om een eigen huis te mogen bouwen. Aan een primaire levensbehoefte kan niet worden voldaan binnen redelijke termijn. De nieuwe Huisvestingswet bepaalt dat plattelandsgemeenten minder moeten bouwen dan nodig is voor huisvesting van hun eigen inwoners. De kinderen worden hun geboortestreek uitgejaagd. Wie spreekt er over vrije vesti ging. Dit beleid leidt tot sociale vervreemding. Wij spannen ons tot het uiterste in om meer bouwmogelijkheden te krijgen. Op uw tafel vindt u de nota overbruggingsspoor op ons verzoek opgesteld door BRO en voor 1 oktober 1997 aangeboden aan de provincie. Hier wordt aangegeven op welke wijze reeds aan het kwaliteitsstreven inhoud is gegeven en hoe dat in de toekomst zal gebeuren. Ons streven naar kwaliteit en efficiënt ruimte gebruik wordt hierin tot uitdrukking gebracht. Wij zijn intussen ook begonnen met het opstellen van een structuur visie. Hierbij staat een op kwaliteit gerichte aanpak voorop. Een bijdrage uit het overbruggingsspoor kan aan dit kwali teitsstreven een impuls geven. Wij mogen daar echter geen te hoge verwachtingen van hebben. Kinderen en ouders worden uit elkaar gehaald. Mantelzorg staat hier hoog in het vaandel. Kinderen willen hun ouders verzorgen. Het beleid maakt dat in vele gevallen niet moge lijk. En toch maar bezuinigen op de volksgezondheid. Het gaat goed in ons land.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1997 | | pagina 65