- 2 - Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat de heren Voeten en Theeuwis geen of minder kwaliteit hadden - per slot van rekening heb ik hen niet gekend - maar wel kan en wil ik oordelen over uw prestaties. En dan zeg ik nu reeds, ik zal die stelling later onderbouwen, de lengte van uw ambtsperiode doet behoorlijk onder voor de invulling die u gaf aan de functie. Anders gezegd: u was een eminent secretaris, een langere periode was voor de gemeente buitengewoon goed ge weest. In die zin betreuren wij uw vertrek. De secretaris is elke vergadering van de gemeenteraad aanwe zig, dat is voorgeschreven. Maar wat doet hij nu eigenlijk? Het zal toch wel wat meer zijn dan alleen aanwezig zijn? Bij het afscheid van raadsleden heb ik meestal een dossier laten samenstellen van hetgeen zij in de raadsvergaderingen naar voren hebben gebracht en daar kan ik dan uit citeren en op inspelen. Vaak zijn dat zeer dikke dossiers. De secretaris is dus altijd aanwezig, maar altijd zwijgend. In Binnenlands Bestuur van 17 januari 1997 stond een lezenswaardig artikel over de gemeentesecretaris onder de kop: De eeuw van de secretaris. Ik maak graag gebruik van passages uit dit artikel om de functie te verduidelijken en vervolgens mijn opvatting te geven over de invulling daarvan door de heer Cooijmans. De secretaris is burgemeester en wethouders, raad en raads commissies behulpzaam bij het doen van hun werk. Hij is binnen de organisatie de persoon met de meeste informatie. Hij vertegenwoordigt de continuïteit binnen het gemeentelijk bedrijf waar de bestuurders vaak passanten zijn. De formele positie is duidelijk en al jarenlang dezelfde maar in de praktijk zijn de werkzaamheden onderhevig aan wijzigin gen. De opvattingen over management en leidinggeven zijn aanzienlijk veranderd onder invloed van zich wijzigende inzichten omtrent de taak van de gemeentelijke overheid. De taak van de gemeentesecretaris is zwaar. Management is be langrijk maar bestuursondersteuning is essentieel. Ook knopen doorhakken in het managementteam wordt van de secretaris verwacht. De secretaris stelt zich per definitie a-politiek op. Toch wordt een groot inzicht van hem verwacht in de politieke verhoudingen. Vaak moet hij weten waar het politie ke spel ophoudt en waar dan zijn inbreng nodig is. Hij heeft veel inzicht en tact nodig. Hij moet balanceren tussen de ambtelijke organisatie en de bestuurders en hij moet beide factoren verenigen. Het is zijn taak de bestuurders te ver tellen wat de ambtenaren wel en niet kunnen en hij moet de ambtenaren duidelijk maken wat de bestuurders willen. Hij moet daarvoor veel weten en veel inzicht hebben. Hij moet weten wat er bestuurlijk, ambtelijk en maatschappelijk ge beurt om de politiek goed te kunnen adviseren. Een goede secretaris is betrokken bij de publieke zaak. Hij hoeft niet zo nodig zelf te scoren, hij moet het leuk vinden om de bestuurder te laten scoren en er een genoegen in vinden dat het probleem is opgelost zonder dat hij de eer krijgt. Hij functioneert dus vooral als regisseur. Tot zover de beschrij ving in Binnenlands Bestuur over de eigenschappen van een goede gemeentesecretaris.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1997 | | pagina 4