- 12 -
Zonder er te diep op in te gaan wil ik graag nog enige opmer
kingen maken over de secretarisfunctie op zich. Het is alge
meen bekend dat de secretaris een brugfunctie vervult tussen
de bestuurders en de ambtenaren. Mijn ervaring is dat de
bestuurders de ambtenaren over het algemeen goed begrijpen,
ook al levert de zogenaamde ambtenarentaal wel eens moeilijk
heden op. Moeilijker echter is het soms voor de ambtenaren om
de bestuurders/politici te begrijpen. Bij politici lijkt het
soms als volgt te gaan:
- zij bedoelen iets goed en zeggen het ook goed;
- zij bedoelen iets goed maar zeggen het verkeerd;
- zij bedoelen iets verkeerd maar zeggen het goed;
- zij bedoelen iets verkeerd en zeggen ook dat nog verkeerd.
De secretaris moet dan maar zien dat hij de bestuurderstaai
en de ambtenarentaal goed op elkaar laat aansluiten. Geen
geringe, maar wel boeiende taak, zeker als we ons daarbij
realiseren dat het er in politieke colleges niet om gaat wat
men zegt maar waaróm men iets zegt.
De brugfunctie van de secretaris komt ook tot uiting in het
feit dat hij adviseur is van burgemeester en wethouders en
hoofd van het a.m.t. Hij moet streven naar goede bestuurlijke
en ambtelijke verhoudingen, waarbij
- de beslissingsbevoegdheid berust bij het college primaat
van het bestuur) en
- dienstbaarheid taak is van ambtelijke organisatie des
kundige advisering en uitvoering)
Dit leidt tot een bepaald spanningsveld waarin de secretaris
dagelijks moet manoeuvreren. Immers wat in de ogen van de
ambtenaren wenselijk en nodig is, is dat nog niet altijd in
de ogen van de bestuurders en omgekeerd.
Er is sprake van een wisselwerking in een spanningsveld en
dat is een goede zaak.
Een vraag die ik u bij deze afscheidsbijeenkomst nog wil
voorleggen is: "Hoelang is Rucphen nog bestuurbaar zonder
vrouwen?" Bezien we de raad, b. en w.de raadscommissies, de
commissie G.O. en de commissie ABA, dan tellen we hier
53 leden in totaal, waarvan 2 vrouwen. Een typische mannen
maatschappij, met alle mankementen van dien. Als speerpunt
van beleid voor de raadsverkiezingen in 1998 zou ik de poli
tieke partijen mee willen geven: benoem vrouwen tot lijst
trekkers. Dan volgt de rest vanzelf.
De wethouder van welzijn zou ik willen adviseren eindelijk
eens aandacht te gaan besteden aan emancipatiezaken en met
name aan de positieverbetering van de vrouw in bestuurlijke
functies. Hier valt alle eer te behalen en het kost de ge
meente niets extra.
In de ambtelijke organisatie lijkt het met de positie van de
vrouwen iets beter gesteld, maar daar signaleren we toch een
achterstandspositie bij de hogere functies en zien wij hen
ook niet vertegenwoordigd in a.m.t. en OR.
In de komende jaren zou speerpunt van p. en o.-beleid moeten
zijn opheffing van die achterstand. De volgende middelen
zouden daarbij gebruikt kunnen worden:
- in alle sollicitatiecommissies moet tenminste één vrouw
zitten;
- voor de eerste gespreksronde met de sollicitatiecommissie
moeten alleen vrouwen worden uitgenodigd, en
- jaarlijks moeten de beleidsresultaten in de OR worden
geëvalueerd.