- 5 -
zijn van grote leegstand. Gelukkig is daarvan in de gemeente
Rucphen geen sprake. Hij verwacht dat de Woningstichting
terughoudend zal zijn met betrekking tot de bouw van wonin
gen buiten de gemeentegrenzen. Het bouwen van koopwoningen is
niet direct een taak van de Woningstichting. De doorstroming
zou echter wel een argument kunnen zijn.
Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel.
11. Wijziging grenzen Voorstel inzake:
bebouwde kom - het wijzigen van de bestaande bebouwde-kom-erenzen in de
zin van de Wegenverkeerswet:
- het aanwiizen van het industrieterrein Niiverhei als be
bouwde kom in de zin van de Wegenverkeerswet.
De heer VISSENBERG verzoekt de verbindingsweg tussen Rucphen
en Sprundel, de Sprundelseweg/Rucphensebaan, onder de bebouw
de kom te laten vallen. Op deze gevaarlijke doorgaande weg
wordt vaak te hard gereden. Een maximum snelheid van 50 km
per uur zou een uitkomst bieden. Deze weg heeft verder een
aaneengesloten bebouwing van woningen en bedrijven.
De heer SPRENKELS sluit zich aan bij het verzoek van de Vrije
Lij st
De heer THIJSSE sluit zich eveneens aan bij het verzoek van
de Vrije Lijst.
De heer BROUWERS waarschuwt voor de consequenties indien de
raad besluit de verbindingsweg tussen Sprundel en Rucphen
onder de bebouwde kom te laten vallen. Indien de plannen van
de minister doorgaan dan wordt de maximum snelheid binnen de
bebouwde kom straks verlaagd tot 30 km per uur. Met deze
snelheid komt dan de doorstroming van verkeer tussen Sprundel
en Rucphen in de knel.
De VOORZITTER legt uit dat de Rucphensebaan/Sprundelseweg de
verbindingsweg tussen Rucphen en Sprundel vormt. Door deze
weg onder de bebouwde kom te laten vallen, kan de maximum
snelheid verlaagd worden tot 50 km per uur. Het probleem is
echter dat de mensen dan ook de indruk moeten hebben dat men
zich binnen de bebouwde kom bevindt. De Rucphensebaan/Sprun
delseweg doet echter nauwelijks aan een weg binnen de bebouw
de kom denken omdat geen sprake is van een aaneengesloten
bebouwing. Het is dan heel moeilijk om de maximum snelheid
van 50 km per uur te handhaven.
De heer VISSENBERG wijst op de Noorderstraat die de verbin
ding vormt tussen Sprundel en St. Willebrord. Deze weg valt
wel onder de bebouwde kom. Mocht het niet raadzaam zijn de
gehele weg onder de bebouwde kom te laten vallen dan is het
wellicht mogelijk om alleen de parallelweg onder de bebouwde
kom te laten vallen.
De heer MARIJNISSEN wijst nogmaals op het gevaar dat straks
op de Rucphensebaan/Sprundelseweg niet harder meer gereden
mag worden dan 30 km per uur als er nu voor wordt gekozen
deze verbindingsweg onder de bebouwde kom te laten vallen.
De heer ERMEN sluit zich aan bij het standpunt van het colle
ge om de doorstroomfunctie van de genoemde verbindingsweg
niet te belemmeren.