- 5 - zijn van grote leegstand. Gelukkig is daarvan in de gemeente Rucphen geen sprake. Hij verwacht dat de Woningstichting terughoudend zal zijn met betrekking tot de bouw van wonin gen buiten de gemeentegrenzen. Het bouwen van koopwoningen is niet direct een taak van de Woningstichting. De doorstroming zou echter wel een argument kunnen zijn. Hierna gaat de raad akkoord met het voorstel. 11. Wijziging grenzen Voorstel inzake: bebouwde kom - het wijzigen van de bestaande bebouwde-kom-erenzen in de zin van de Wegenverkeerswet: - het aanwiizen van het industrieterrein Niiverhei als be bouwde kom in de zin van de Wegenverkeerswet. De heer VISSENBERG verzoekt de verbindingsweg tussen Rucphen en Sprundel, de Sprundelseweg/Rucphensebaan, onder de bebouw de kom te laten vallen. Op deze gevaarlijke doorgaande weg wordt vaak te hard gereden. Een maximum snelheid van 50 km per uur zou een uitkomst bieden. Deze weg heeft verder een aaneengesloten bebouwing van woningen en bedrijven. De heer SPRENKELS sluit zich aan bij het verzoek van de Vrije Lij st De heer THIJSSE sluit zich eveneens aan bij het verzoek van de Vrije Lijst. De heer BROUWERS waarschuwt voor de consequenties indien de raad besluit de verbindingsweg tussen Sprundel en Rucphen onder de bebouwde kom te laten vallen. Indien de plannen van de minister doorgaan dan wordt de maximum snelheid binnen de bebouwde kom straks verlaagd tot 30 km per uur. Met deze snelheid komt dan de doorstroming van verkeer tussen Sprundel en Rucphen in de knel. De VOORZITTER legt uit dat de Rucphensebaan/Sprundelseweg de verbindingsweg tussen Rucphen en Sprundel vormt. Door deze weg onder de bebouwde kom te laten vallen, kan de maximum snelheid verlaagd worden tot 50 km per uur. Het probleem is echter dat de mensen dan ook de indruk moeten hebben dat men zich binnen de bebouwde kom bevindt. De Rucphensebaan/Sprun delseweg doet echter nauwelijks aan een weg binnen de bebouw de kom denken omdat geen sprake is van een aaneengesloten bebouwing. Het is dan heel moeilijk om de maximum snelheid van 50 km per uur te handhaven. De heer VISSENBERG wijst op de Noorderstraat die de verbin ding vormt tussen Sprundel en St. Willebrord. Deze weg valt wel onder de bebouwde kom. Mocht het niet raadzaam zijn de gehele weg onder de bebouwde kom te laten vallen dan is het wellicht mogelijk om alleen de parallelweg onder de bebouwde kom te laten vallen. De heer MARIJNISSEN wijst nogmaals op het gevaar dat straks op de Rucphensebaan/Sprundelseweg niet harder meer gereden mag worden dan 30 km per uur als er nu voor wordt gekozen deze verbindingsweg onder de bebouwde kom te laten vallen. De heer ERMEN sluit zich aan bij het standpunt van het colle ge om de doorstroomfunctie van de genoemde verbindingsweg niet te belemmeren.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1997 | | pagina 138