- 47 -
Het is aan de gemeenten om gezamenlijk te bezien op welke
wijze invulling wordt gegeven aan een Centrum voor Werk en
Inkomen (CWI). Een minimale schaal hierbij is een aantal van
70.000 inwoners. Een dergelijk centrum moet immers kunnen
beschikken over minimaal 4.000 5.000 cliënten om financieel
levensvatbaar te zijn. Uitgangspunt hierbij is tevens dat de
zorg verbeterd wordt. Wij zullen overleg voeren met de ge
meenten Zundert, Etten-Leur, Halderberge en Zevenbergen om
tot de gezamenlijke loketfunctie te komen. Uiteraard zijn ook
de bedrijfsvereniging en de arbeidsvoorziening hier bij
betrokken. De genoemde centra zouden per 1 januari 2001 in
bedrijf moeten zijn. Wij houden u op de hoogte.
Bij de uitvoering van de WIW moeten wij samenwerken met
andere gemeenten, de bedrijfsverenigingen en de arbeidsvoor
ziening. Daarnaast dient de WSW erbij te worden betrokken. De
gesubsidieerde arbeid moet goed worden gestroomlijnd.
Bij de vaststelling van de projectplannen in het kader van
het informatieplan houden wij altijd rekening met de noodzaak
ervan en de personele en financiële gevolgen. In de project
plannen trachten wij u zo gefundeerd mogelijk te informeren.
Ook VB-advies heeft te kennen gegeven dat wij in dezen een
goede koers volgen.
De rijkbijdrage sociale vernieuwing is complex van aard. In
1997 is sprake van een tekort op de post sociale vernieuwing
van 58.000,-- als gevolg van de bekostiging van de politie
surveillanten. De rijksbijdrage voor 1998 is waarschijnlijk
gelijk aan die van 1997. Vanaf 1999 zal de uitkering worden
omgezet naar iets nieuws. Wij krijgen dan te maken met het
Werkfonds WIW. De opbouw en samenstelling van de gelden voor
banenpool, jwg en sociale vernieuwing is dan geheel anders.
Wij hopen echter dat het totaalbedrag gelijk zal blijven maar
dat is zeer de vraag. Wij zullen trachten de verschillende
groepen zo goed mogelijk te ondersteunen. In dit kader wordt
gesproken van verschillende fasen. In fase 1 kan men zelf nog
passende arbeid vinden, in fase 2 heeft men een steuntje
nodig van de arbeidsvoorziening, in fase 3 krijgt men te
maken met aanbodversterkende maatregelen en in fase 4 krijgt
men te maken met zorg en sociale activering.
Wij zijn bereid om het bedrag op het investeringsprogramma
voor nieuwe plaatsnaamborden te verlagen van 150.000,-- tot
50.000,-- en slechts op een beperkt aantal plaatsen nieuwe
borden te plaatsen. Het vrijgekomen bedrag kan ingezet worden
voor het onderhoud van trottoirs. Ook zijn wij bereid om de
investering voor nieuwe geluidsapparatuur in de raadszaal
achterwege te laten en deze gelden in te zetten voor de
openbare verlichting.
Het onderhoudsbudget voor wegen, trottoirs e.d. is niet
altijd toereikend en vaak worden de onderhoudstermijnen
overschreden.