- 47 - Het is aan de gemeenten om gezamenlijk te bezien op welke wijze invulling wordt gegeven aan een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Een minimale schaal hierbij is een aantal van 70.000 inwoners. Een dergelijk centrum moet immers kunnen beschikken over minimaal 4.000 5.000 cliënten om financieel levensvatbaar te zijn. Uitgangspunt hierbij is tevens dat de zorg verbeterd wordt. Wij zullen overleg voeren met de ge meenten Zundert, Etten-Leur, Halderberge en Zevenbergen om tot de gezamenlijke loketfunctie te komen. Uiteraard zijn ook de bedrijfsvereniging en de arbeidsvoorziening hier bij betrokken. De genoemde centra zouden per 1 januari 2001 in bedrijf moeten zijn. Wij houden u op de hoogte. Bij de uitvoering van de WIW moeten wij samenwerken met andere gemeenten, de bedrijfsverenigingen en de arbeidsvoor ziening. Daarnaast dient de WSW erbij te worden betrokken. De gesubsidieerde arbeid moet goed worden gestroomlijnd. Bij de vaststelling van de projectplannen in het kader van het informatieplan houden wij altijd rekening met de noodzaak ervan en de personele en financiële gevolgen. In de project plannen trachten wij u zo gefundeerd mogelijk te informeren. Ook VB-advies heeft te kennen gegeven dat wij in dezen een goede koers volgen. De rijkbijdrage sociale vernieuwing is complex van aard. In 1997 is sprake van een tekort op de post sociale vernieuwing van 58.000,-- als gevolg van de bekostiging van de politie surveillanten. De rijksbijdrage voor 1998 is waarschijnlijk gelijk aan die van 1997. Vanaf 1999 zal de uitkering worden omgezet naar iets nieuws. Wij krijgen dan te maken met het Werkfonds WIW. De opbouw en samenstelling van de gelden voor banenpool, jwg en sociale vernieuwing is dan geheel anders. Wij hopen echter dat het totaalbedrag gelijk zal blijven maar dat is zeer de vraag. Wij zullen trachten de verschillende groepen zo goed mogelijk te ondersteunen. In dit kader wordt gesproken van verschillende fasen. In fase 1 kan men zelf nog passende arbeid vinden, in fase 2 heeft men een steuntje nodig van de arbeidsvoorziening, in fase 3 krijgt men te maken met aanbodversterkende maatregelen en in fase 4 krijgt men te maken met zorg en sociale activering. Wij zijn bereid om het bedrag op het investeringsprogramma voor nieuwe plaatsnaamborden te verlagen van 150.000,-- tot 50.000,-- en slechts op een beperkt aantal plaatsen nieuwe borden te plaatsen. Het vrijgekomen bedrag kan ingezet worden voor het onderhoud van trottoirs. Ook zijn wij bereid om de investering voor nieuwe geluidsapparatuur in de raadszaal achterwege te laten en deze gelden in te zetten voor de openbare verlichting. Het onderhoudsbudget voor wegen, trottoirs e.d. is niet altijd toereikend en vaak worden de onderhoudstermijnen overschreden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1997 | | pagina 119