- 7 - IA. Reconstructie Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 700.000. fietspaden voor de reconstructie van het fietspadenproieet in de Rucphense bossen Rucphense bossen (100e wijziging 1996). De heer SPRENKELS gaat akkoord met de reconstructie van de fietspaden maar hij is het niet eens met de keuze van het materiaal. Naar aanleiding van contacten met de Natuurwerk- groep en de Brabantse Milieufederatie concludeert hij dat een schelpenfietspad bijna net zo goed is als een fietspad van asfalt en dat er net zo goed op is te fietsen, zeker voor een toeristisch route. Een schelpenfietspad is echter een stuk goedkoper en vriendelijker voor het milieu. De schelpen worden vermengd met klei en aangewalst en het geheel lijkt daarna op asfalt. Asfalt zorgt in de zomer door de warmte- uitstraling voor problemen bij overstekende insecten en andere kleine dieren. Daarnaast zal het fietspadentraject door de uitvoering in asfalt vele toerfietsers en skeelers aantrekken die de rust in het bos en de rust voor de toeris tische fietser kunnen verstoren. Hierdoor wordt het fietspad minder aantrekkelijk voor de toeristische fietser. De Natio nale Nederlandse Fietsbond is van mening dat de voorkeur uitgaat naar een uitvoering in beton of asfalt maar dat ook een schelpenfietspad heel goed te berijden is. Een schelpen fietspad is vele malen beter dan een tegelfietspad dat het slechtst uit de bus komt. Hij stelt derhalve voor het voor stel geheel terug te nemen en eerst de aanleg van een schel penfietspad te onderzoeken en het voorstel zodanig aan te passen dat de kredietvotering kan plaatsvinden en dat de materiaalkeuze in een later stadium kan geschieden. De heer THIJSSE gaat niet akkoord met een kredietvotering van 700.000,omdat het herstellen van het tegelfietspad voldoende is. De heer VISSENBERG gaat akkoord met het voorstel en hij spreekt de hoop uit dat de werkzaamheden op korte termijn aan zullen vangen. De heer BROUWERS deelt mede dat zijn fractie mede naar aan leiding van de brieven van de Natuurwerkgroep en de Brabantse Milieufederatie twijfels had bij het gebruik van asfalt en de veiligheid van het aan te leggen fietspad. Deze twijfels zijn grotendeel weggenomen door de breedte van het aan te leggen fietspad en het feit dat gebruik gemaakt wordt van milieu vriendelijk asfalt. Hij gaat danook akkoord met het voorstel. Wethouder VERPAALEN deelt mede dat de brieven van de Natuur werkgroep en de Brabantse Milieufederatie pas op een zeer laat tijdstip zijn ontvangen. Intern is de mogelijkheid van een schelpenpad bekeken maar omdat de toepassing maar spora disch voorkomt, is besloten daar niet verder op in te gaan. Hij stelt voor de genoemde brieven af te laten doen door het college. Asfalt is de laatste jaren een stuk milieuvriende lijker geworden en is zelfs recyclebaar. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van gecertificeerde puin. Het product is derhalve gegarandeerd schoon. Bij de aanleg van het huidige fietspad sprak men ook al over het gebruik van asfalt maar door het gebruik van teer, in tegenstelling tot nu, is daar

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1996 | | pagina 85