- 7 -
IA. Reconstructie Voorstel inzake het voteren van een krediet van f 700.000.
fietspaden voor de reconstructie van het fietspadenproieet in de
Rucphense bossen Rucphense bossen (100e wijziging 1996).
De heer SPRENKELS gaat akkoord met de reconstructie van de
fietspaden maar hij is het niet eens met de keuze van het
materiaal. Naar aanleiding van contacten met de Natuurwerk-
groep en de Brabantse Milieufederatie concludeert hij dat een
schelpenfietspad bijna net zo goed is als een fietspad van
asfalt en dat er net zo goed op is te fietsen, zeker voor een
toeristisch route. Een schelpenfietspad is echter een stuk
goedkoper en vriendelijker voor het milieu. De schelpen
worden vermengd met klei en aangewalst en het geheel lijkt
daarna op asfalt. Asfalt zorgt in de zomer door de warmte-
uitstraling voor problemen bij overstekende insecten en
andere kleine dieren. Daarnaast zal het fietspadentraject
door de uitvoering in asfalt vele toerfietsers en skeelers
aantrekken die de rust in het bos en de rust voor de toeris
tische fietser kunnen verstoren. Hierdoor wordt het fietspad
minder aantrekkelijk voor de toeristische fietser. De Natio
nale Nederlandse Fietsbond is van mening dat de voorkeur
uitgaat naar een uitvoering in beton of asfalt maar dat ook
een schelpenfietspad heel goed te berijden is. Een schelpen
fietspad is vele malen beter dan een tegelfietspad dat het
slechtst uit de bus komt. Hij stelt derhalve voor het voor
stel geheel terug te nemen en eerst de aanleg van een schel
penfietspad te onderzoeken en het voorstel zodanig aan te
passen dat de kredietvotering kan plaatsvinden en dat de
materiaalkeuze in een later stadium kan geschieden.
De heer THIJSSE gaat niet akkoord met een kredietvotering van
700.000,omdat het herstellen van het tegelfietspad
voldoende is.
De heer VISSENBERG gaat akkoord met het voorstel en hij
spreekt de hoop uit dat de werkzaamheden op korte termijn aan
zullen vangen.
De heer BROUWERS deelt mede dat zijn fractie mede naar aan
leiding van de brieven van de Natuurwerkgroep en de Brabantse
Milieufederatie twijfels had bij het gebruik van asfalt en de
veiligheid van het aan te leggen fietspad. Deze twijfels zijn
grotendeel weggenomen door de breedte van het aan te leggen
fietspad en het feit dat gebruik gemaakt wordt van milieu
vriendelijk asfalt. Hij gaat danook akkoord met het voorstel.
Wethouder VERPAALEN deelt mede dat de brieven van de Natuur
werkgroep en de Brabantse Milieufederatie pas op een zeer
laat tijdstip zijn ontvangen. Intern is de mogelijkheid van
een schelpenpad bekeken maar omdat de toepassing maar spora
disch voorkomt, is besloten daar niet verder op in te gaan.
Hij stelt voor de genoemde brieven af te laten doen door het
college. Asfalt is de laatste jaren een stuk milieuvriende
lijker geworden en is zelfs recyclebaar. Daarnaast wordt
gebruik gemaakt van gecertificeerde puin. Het product is
derhalve gegarandeerd schoon. Bij de aanleg van het huidige
fietspad sprak men ook al over het gebruik van asfalt maar
door het gebruik van teer, in tegenstelling tot nu, is daar